Sociala medier

Flera verksamheter i Kungsbacka kommun använder sociala medier för att kommunicera med invånare och andra målgrupper. Centralt har Kungsbacka kommun officiella konton på Facebook, Linkedin och YouTube. 

Regler för sociala medier

För att hålla ett bra och seriöst diskussionsklimat på vår sida har vi regler som du måste följa. Tänk på att hålla dig till det aktuella ämnet för inlägget du kommenterar på och att alla inlägg och kommentarer på våra sociala medier blir allmänna handlingar.

På vår Facebooksida publicerar vi innehåll som har koppling till Kungsbacka kommuns verksamhet eller information från andra myndigheter. Vår Facebooksida drivs av tjänstepersoner och inte av kommunens politiker. Vi som bevakar sidan är kommunikatörer och samhällsvägledare. Vill du ställa en fråga eller komma i kontakt med en politiker rekommenderar vi e-post, telefon, brev eller lämna en synpunkt här på hemsidan.

När du använder sociala medier för att komma i kontakt med Kungsbacka kommun så överförs informationen och personuppgifter till tredje part. Med tredje part menas företaget eller organisationen som driver det sociala mediet. På grund av detta diskuterar vi aldrig enskilda ärenden på sociala medier. Om du ställer en fråga om ett enskilt ärende flyttar vi frågan från kanalen och fortsätter dialogen via telefon, e-post eller brev. Vi rekommenderar dig att inte skicka känslig information till oss via sociala medier.

Var försiktig när du delar information, bilder, filmer, personuppgifter eller annat material som kan vara känsligt enligt integritetsskyddet. Det kan komma att tas bort.

Dataskydd och integritet

För komplexa frågor som kräver en mer fördjupad dialog kan vi göra bedömningen att sociala medier inte är en lämplig kanal och då förbehåller vi oss rätten att hänvisa till andra kontaktvägar.

Inlägg som strider mot lagar eller på annat sätt är olämpliga tas bort. När vi anser det nödvändigt talar vi om i en kommentar att vi tagit bort ett inlägg. Om ett konto vid upprepade tillfällen bryter mot reglerna kan kontot komma att blockeras från det aktuella sociala mediet, exempelvis Kungsbacka kommuns Facebook. Vi hänvisar då till andra kontaktvägar.

Detta gäller bland annat inlägg som innehåller:

  • förtal, personliga angrepp, förolämpningar eller kränkningar
  • hets mot folkgrupp, sexistiska eller andra trakasserier
  • våldsskildringar eller pornografi
  • uppmaningar till brott
  • olovlig användning av upphovsrättsligt skyddat material
  • material som strider mot personuppgiftslagen
  • svordomar eller obscena ord
  • kommersiella budskap eller reklam
  • politiska budskap

Kungsbacka kommun officiella konton på sociala medier

På Facebook kan du ställa frågor, lämna synpunkter, få information om vår service och annat nyttigt. På Linkedin kan du se vilka lediga jobb och karriärmöjligheter inom kommunen. På Youtube publicerar vi vårt rörliga informationsmaterial.