Laddinfrastruktur

Sedan 2021 finns det krav på laddinfrastruktur för elfordon vid nybyggnationer. Från och med 1 januari 2025 skärps kraven då en ny EU-lag träder i kraft.

Har du frågor om det nya kravet om laddinfrastruktur? Kom till Kungsbacka Live, rummet på plan 1 i Kungsmässan, den 16 december klockan 13-15.30 och prata med oss.

Ny lag träder i kraft 1 januari 2025

Det nya retroaktiva kravet innebär att bilparkeringar som har fler än 20 parkerings­platser och som är i andra byggnader än bostadshus eller på tomten till andra byggnader än bostadshus ska ha minst en laddningspunkt. Laddningspunkten behöver inte vara tillgänglig för allmänheten.

  • Kravet ska vara uppfyllt senast den 1 januari 2025.
  • Laddningspunkten ska vara färdig med utrustning där du kan ladda din elbil.

Oavsett om det finns fler än 20 parkeringsplatser ställs fortfarande kravet på en laddningspunkt. Det krävs inte en laddningspunkt per 20 platser.

Inga retroaktiva krav ställs på bilparkeringar till bostadshus eller till ouppvärmda byggnader, och inte heller till byggnader avsedda för totalförsvaret.

Laddningspunkterna i sig kräver inget tillstånd hos kommunen.

Undantag för ideella organisationer

Regeringen har beslutat att införa ett undantag i plan- och byggförordningen som innebär att ideella organisationer inte omfattas av det nya kravet som träder i kraft 1 januari 2025.

Det nya beslutet innebär att ideella organisationer inte behöver installera laddningspunkter till befintliga byggnader.

När krävs laddinfrastruktur? Länk till annan webbplats.

Tidigare krav på förberedelser från 10 mars 2021

Krav vid uppförande av byggnader

Kraven på laddinfrastruktur ska tillämpas vid byggnation i samband med att du söker bygglov eller gör en anmälan.

Bostadshus

Bostadshus som har en bilparkering med fler än tio parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten ska ha förberett med ledningsinfrastruktur till varje parkeringsplats men det ställs inga krav på laddningspunkter.

Andra byggnader

Andra byggnader som har bilparkeringar med fler än tio parkeringsplatser i byggnaden eller på tomten, ska ha förberett med ledningsinfrastruktur till 20 procent av parkeringsplatserna samt att det ska finnas minst en laddningspunkt.

Krav vid ombyggnationer

Samma regler som gäller vid byggnation ska även följas vid ombyggnad.

För åtgärder som gäller parkering inne i en byggnad gäller kravet endast om ombyggnationen omfattar byggnadens elektriska infrastruktur. För parkeringar på byggnadens tomt gäller kravet endast om det i samband med en ombyggnation även sker förändringar på parkeringen.

Exempel på åtgärder på en parkeringsplats som vid ombyggnation kan innebära krav på laddinfrastruktur är om du:

  • Utvidgar parkeringen med ytterligare parkeringsplatser.
  • Anlägger ny markbeläggning för hela eller en väsentlig del av parkeringen.
  • Väsentlig förändrar parkeringsplatsernas placering på bilparkeringen.
  • Anlägger belysning på bilparkeringen.

Exempel på åtgärder som inte är av sådant slag att de i samband med ombyggnad av en byggnad innebär krav på laddningsinfrastruktur är om du:

  • Målar linjer för att märka ut parkeringsplatser.
  • Utför enstaka lagningar av markbeläggningen.
  • Byter ut enstaka belysningsarmaturer.

Begrepp och förklaringar

Ledningsinfrastruktur

Förberedande system som består av tomrör, kanaler eller liknande i marken där man senare kan dra kablar för att kunna installera en laddningspunkt.

Framdragna kablar

Förberett med kablar i tomrör eller liknande för att senare enkelt kunna installera en laddningspunkt.

Laddningspunkt

En färdig laddningspunkt med utrustning där du kan ladda din elbil.

Parkeringsplats

Ska vara avsedd för parkering av personbilar eller lätta lastbilar. Om en parkering saknar markerade rutor så kan man använda sig av ett mått på 2,7 meter muliplicerat med 5 meter för att räkna ut antalet platser.

Uppställningsplatser i samband med bilförsäljning, återvinning av bilar, bilmuseer och liknande förvaring av bilar är däremot normalt inte att betrakta som en parkering som ställer krav på laddinfrastruktur.

Vi gör tillsyn

Bygglovenheten gör tillsyn och ser till att kraven på laddinfrastruktur följs. Vid fel, så kallade överträdelser, kan vi ingripa genom att göra åtgärdsföreläggande. Det betyder att du måste åtgärda felet.

Har du synpunkter eller frågor om laddinfrastruktur kan du kontakta bygglovsenheten eller läsa mer på Boverkets webbplats.

Relaterade länkar

Laddning av elfordon (Boverket) Länk till annan webbplats.
När krävs laddinfrastruktur? (Boverket) Länk till annan webbplats.
Utrustning för laddningspunkter (Boverket) Länk till annan webbplats.
Laddinfrastruktur i fokus (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

Boverkets föreskrifter

De laddningspunkter som installeras ska vara typ 2/combo 2. Du bör utforma laddningspunkten på det sätt att den kan nyttjas av så många som möjligt. För att göra platsen tillgänglig ska uttag placeras på en höjd av högst 1,2 meter över parkeringsplatsens yta. Utöver detta bör kantstenar, påkörningsskydd och liknande utformas på så sätt att tillgängligheten inte försvåras. Du bör utforma skyltning så att den kan läsas av personer som använder rullstol.

Det finns inga tillkommande brandskyddskrav, så om en laddningspunkt installeras i ett garage behöver inga ytterligare åtgärder utföras för att säkerställa brandskydd, än de som redan finns.

Boverkets regler utgår från kravet i Plan- och bygglagen på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Krav på laddningspunkter

Typ 2/Combo 2 är de anslutningsdon som ska användas i det fall det ställs krav på laddningspunkter. Det är också tillåtet att kombinera med andra typer av uttag som ett vanligt jordat uttag så kallat schuko. Att installera enbart vanliga jordade uttag uppfyller däremot inte kraven på en laddningspunkt.