Socialt ansvarig samordnare

Ansök

Rollen SAS -Socialt ansvarig samordnare hos oss

Uppdraget som SAS utgår utifrån samverkan med andra professioner med att säkra kvaliteten i förvaltningens arbete. 
En del av kvalitetsarbetet utgår från SOSFS 2011:9, ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete och fokus på socialtjänstens ansvarsområde.  

Som SAS arbetar du i ett nära samarbete med övriga medarbetare inom Förvaltningsledningskontoret. Du stöttar cheferna i det systematiska kvalitetsarbetet, genom att ta fram riktlinjer och styrdokument, du medverkar i förvaltningens arbete kring egenkontroll, samt vid behov riktad kontroll. Som SAS följer du upp och kontrollerar att verksamheten bedrivs enligt de lagar, processer, riktlinjer och rutiner som beslutats i samverkan med andra roller på förvaltningen. I arbetet ingår också att omvärldsbevaka inom rättsläge och kvalitetsarbete. Vidare innebär rollen att stödja arbetet med avvikelsehantering och du ansvarar också för att utreda missförhållanden och att utreda andra allvarliga klagomål. I arbetsuppgifterna ingår även andra utvecklings-/ utredningsuppdrag inom förvaltningen där du driver och agerar som specialistfunktion. 

Du ansvarar och driver ditt arbete framåt och levererar resultat samt prioriterar ditt arbete på ett effektivt och strukturerat sätt. I din roll måste du kunna växla mellan operativt utredningsarbete och ett mer strategiskt- och analytiskt förhållningssätt för att sätta delarna till en helhet och arbeta strukturerat med kvalitetsarbetet, samt de utvecklingsuppdrag som du medverkar i eller ansvarar för. 

Din profil 

I det här uppdraget är ditt nätverk stort med många olika kontaktytor. Så för att trivas och lyckas väl i rollen är du en social och lyhörd person med god samarbetsförmåga som vet vikten av förtroendefulla relationer, du har ett pedagogiskt och sakligt förhållningssätt för att stödja, informera och utbilda medarbetare samt chefer inom förvaltningen. Ditt sätt att möta människor med värme, energi och respekt skapar entusiasm och arbetsglädje och som person är du analytisk och noggrann.  
Eftersom arbetet är självständigt krävs god förmåga att planera och organisera och att ta egna initiativ för att driva frågor inom ditt område. 

Vi söker dig som:

Har en högskoleexamen som socionom eller inom social omsorg samt flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom SAS-området. 

Rollen kräver stor erfarenhet av den lagstiftning som styr verksamheten såsom SoL, LSS och övergripande styrande kommunallagstiftning. Utöver det krävs gedigen kunskap av de dokumentationskrav som ställs på verksamheten och erfarenhet av att arbeta med ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänstens ansvarsområde.  

Du har erfarenhet av ärende- och dokumentationssystem som t.ex. Stratsys och Combine och lätt för att kommunicera på svenska, såväl i tal som i skrift. Har du erfarenhet från offentlig verksamhet samt god förståelse för dess politiska styre ser vi det som meriterande. 

B-körkort är inget krav men meriterande för tjänsten. 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Om oss på Ekonomi och kvalitet 

Inom enheten Ekonomi- och kvalitet är vi 16 medarbetare som har fokus på uppföljning av verksamheten utifrån budget, politiska mål, kvalitetsledningssystem, lagar & regler och övrig uppföljning. Vi leder och samordnar förvaltningens ekonomi, kvalitets och nämndsprocesser.  
Nämnden för Vård & Omsorg ansvarar för kommunens lagstadgade skyldigheter avseende insatser vad gäller service och omsorg enligt socialtjänstlagen, hemsjukvård och rehabilitering enligt hälso-och sjukvårdslagen.   

Vårt erbjudande och övrig information 

Vi erbjuder dig en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Din arbetsplats finns med promenadavstånd från Kungsbacka resecentrum. Till oss är det enkelt att pendla. Vidare arbetar vi enligt ett aktivitetsbaserat arbetssätt. I dialog med chef samt med hänsyn till verksamhetens behov, finns möjlighet att jobba digitalt.  

Hos oss får du utvecklas i din profession tillsammans med kollegor och kommer arbeta utifrån vår arbetsplatskultur som präglas av att vi välkomnar, samarbetar, levererar och gör nytt! Vill du veta mer om hur det är att arbeta hos oss är du välkommen att kontakta oss eller läs mer på vår hemsida här: https://www.kungsbacka.se/Kommun-och-politik/Sa-har-ar-det-att-jobba-hos-oss/  

Intresserad? 

Kul! Varmt välkommen med din ansökan senast 5 maj. 

Vi strävar efter en transparent och inkluderande rekryteringsprocess. Därför kommer du att få svara på ett antal frågor i samband med att du skickar in din ansökan. Detta innebär att du inte skall bifoga ett personligt brev utan endast ditt CV. Svaren på frågorna kommer objektivt och strukturerat att användas som del i urval. 

Om oss på förvaltningen för Vård & Omsorg 

Vi är idag cirka 2000 medarbetare som med vår samlade kompetens och professionalitet ger våra invånare omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. I nära dialog med den enskilde och anhöriga hjälper vi våra omsorgstagare att leva ett trygg och värdigt liv utifrån sina behov och förutsättningar. Vi möter omsorgstagare med kunskap, engagemang och arbetsglädje och tillsammans utvecklar vi verksamheten. 

#LI-KUNGSBACKA

 

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.
Anställningens omfattning
Heltid
Anställningsform
Tillsvidareanställning
Tillträde
Enligt överenskommelse
Löneform
Individuell lönesättning
Antal lediga befattningar
1
Sysselsättningsgrad
100%
Ort
Kungsbacka
Län
Hallands län
Referensnummer
2024/109
Publicerat
2024-04-02
Sista ansökningsdag
2024-05-05

Kontakt

Jonas Kosk, 0300-834962
Annakarin Svennebjer, 0300-834044
AnsökTillbaka till listan