Tobak, e-cigaretter och tobaksfria nikotinprodukter

För att sälja tobak behöver du tillstånd från kommunen, oavsett om det är detalj-, parti- eller e-handel. För att sälja e-cigaretter, påfyllningsbehållare, e-vätskor och tobaksfria nikotinprodukter måste du göra en anmälan. Om produkterna har dödskallesymbolen krävs även tillstånd från länsstyrelsen.

När behöver du anmäla eller söka tillstånd?

Du behöver göra en anmälan till kommunen för att sälja:

  • e-cigaretter (vejp), påfyllningsbehållare och e-vätskor
  • tobaksfria nikotinprodukter, som vitt snus.

Du behöver tillstånd från kommunen för att sälja:

  • cigaretter
  • rulltobak
  • tobaksvaror för vattenpipa
  • cigarrer, piptobak och andra tobaksprodukter för rökning
  • snus, tuggtobak och andra rökfria tobaksprodukter
  • övriga tobaksvaror med nikotin.

Både anmälan till kommunen och tillstånd från länsstyrelsen krävs för att sälja:

  • e-cigaretter, påfyllningsbehållare och e-vätskor med dödskallesymbol.

Läs mer om hur du ansöker på länsstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats..

Anvisningar

Anvisningar till egenkontrollsprogram, försäljning av tobaksvaror Pdf, 144.9 kB.
Anvisningar till anmälan om ändring tobakstillstånd Pdf, 122.6 kB.
Anvisningar till ansökan om tobaksförsäljningstillstånd Pdf, 149.1 kB.

Anmäl förändringar i verksamheten

Du måste anmäla om du gör förändringar i verksamheten. Om förändringarna är stora och du har ett tillstånd kan du behöva ansöka om ett nytt. Du måste även anmäla om du slutar sälja, särskilt om en ny ägare tar över, eftersom den nya verksamheten inte kan starta utan anmälan. Om du inte gör anmälan får du en faktura för kommunens tillsynsavgift