- Startsida
- Företagande och jobb
- Tillstånd, regler och tillsyn
- Livsmedelsverksamhet
- Frågor och svar om livsmedelsverksamheter
Frågor och svar om livsmedelsverksamheter
Här har vi samlat frågor och svar om livsmedelsverksamheter. Du hittar svar på de vanligaste frågorna om registrering, avgifter och våra kontroller.
Frågor om registrering
När ska jag registrera min verksamhet?
Du måste göra en registrering hos ansvarig kontrollmyndighet om du ska:
- Starta en ny livsmedelsverksamhet
- Ta över en befintlig livsmedelsverksamhet
- Flytta till nya lokaler, så att verksamheten får ny adress
Du ska registrera din verksamhet till kommunen minst två veckor innan du startar, tar över eller flyttar din verksamhet.
Hur registrerar jag min livsmedelsverksamhet?
Du registrerar lättast din verksamhet i vår E-tjänst, där du även kan göra ägarbyte eller uppdatera dina uppgifter.
Behövs en ny registrering om jag byter bolagsform?
Ja, om du byter bolagsform, till exempel från enskild firma till aktiebolag, måste du göra en ny registrering. Det beror på att verksamheten får ett nytt organisationsnummer och blir en ny juridisk person.
Behövs en ny registrering om jag tar över ett befintligt aktiebolag?
Nej. Om verksamheten behåller samma organisationsnummer behöver du inte göra en ny anmälan. Men du får gärna informera oss om det finns nya kontaktuppgifter, som en ny ansvarig person.
Behöver jag registrera importföretag?
Innan du kan börja importera livsmedel måste du registrera ditt livsmedelsföretag hos en kontrollmyndighet. Om du har ett företag som redan är registrerat för livsmedelskontroll och vill börja importera livsmedel, ska du anmäla det till kommunen.
Importera livsmedel (Livsmedelsverket) Länk till annan webbplats.
Vilka regler gäller för UF-företag med livsmedelshantering?
Grundregeln är att den som driver ett livsmedelsföretag ska registrera sin verksamhet hos kommunen. För att räknas som livsmedelsföretag ska verksamheten uppfylla vissa kriterier, såsom en viss grad av organisation och kontinuitet.
Kontakta oss och be att få prata med miljökontoret för att kontrollera om din verksamhet ska registreras. Om din verksamhet räknas som ett livsmedelsföretag måste du registrera din verksamhet innan du startar.
Vad gäller vid en tillfällig eller mobil verksamhet?
En verksamhet kan ha antingen en tidsbegränsad registrering som endast gäller för ett evenemang, eller en registrering för mobil livsmedelsverksamhet som gäller tillsvidare.
En tidsbegränsad registrering söker du i den kommun där evenemanget äger rum. En registrering som gäller tillsvidare söker du i din hemkommun och den gäller inom hela EU.
Om du till exempel har en restaurang som redan är registrerad i Kungsbacka och vill utöka med evenemangsverksamhet behöver du inte göra en separat registrering. Du behöver där emot informera om den utökade hanteringen.
Behöver jag avregistrerar min livsmedelsverksamhet?
Du behöver avregistrera din verksamhet vid upphörande eller ägarbyte. Vid ägarbyte registrerar den nya ägaren verksamheten på nytt.
Vad händer när jag registrerat min verksamhet?
En livsmedelsinspektör kontaktar dig för att boka en första livsmedelskontroll. Vid detta besök kommer inspektören ställa frågor till dig om din verksamhet och du får mer information om livsmedelskontrollen och dess avgifter. Du har även möjlighet att ställa egna frågor. Inspektören gör sedan en första kontroll av verksamheten.
Kan kommunen göra en första kontroll innan jag har startat min verksamhet?
Nej. Kommunen gör den första kontrollen en tid efter att du har öppnat. Detta för att se hur ni arbetar och hur era rutiner och lokaler fungerar.
Frågor om faktura och avgift
Vad ligger den nuvarande timtaxan på?
Timavgiften för 2025 är 1 502 kronor.
Hur överklagar jag fakturan?
Om du anser att beslutet är felaktigt kan du överklaga via vår e-tjänsten eller genom att mejla till info@kungsbacka.se. Ditt överklagande måste inkomma inom tre veckor från den dag du fick fakturan och ska innehålla en hänvisning så som diarienummer och fakturadatum och information om varför du anser att beslutet är felaktigt och vilken ändring du vill ha i beslutet.
Överklaga beslut från Bygg- och Miljöförvaltningen Länk till annan webbplats.
Finns det möjlighet att dela upp fakturan?
Ja, det finns möjlighet att dela upp fakturan. Kontakta Kungsbacka direkt och säg att du vill få möjlighet till detta.
Frågor om Sanktionsavgift
Hur mycket får jag betala om jag har missat att registrera en ny verksamhet?
Sanktionsavgiften ska motsvara en procent av årsomsättningen, men som lägst 5 000 kronor och högst 75 000 kronor för privata företag. För landsting, statliga eller kommunala verksamheter är avgiften 40 000 kronor.
Hur mycket får jag betala om jag har missat att anmäla en befintlig verksamhet som jag tar över?
Sanktionsavgiften ska motsvara en halv procent av årsomsättningen, men som lägst 2 500 kronor och som högst 40 000 kronor för privata företag och verksamheter. För landsting, statliga eller kommunala verksamheter är avgiften 40 000 kronor.
Jag visste inte eller glömde att jag behövde göra en anmälan, måste jag ändå betala sanktionsavgift?
Ja, du måste ändå betala sanktionsavgiften.
Kontroll av verksamheter
Vad innebär riskklassning?
Livsmedelsverket har en modell för riskklassning som Kungsbacka kommun följer. Modellen bestämmer hur många kontroller en verksamhet ska ha under fem år, beroende på verksamhetens storlek, komplexitet och om den omfattas av speciallagstiftning.
Information om riskklassningsmodellen (Livsmedelsverket) Länk till annan webbplats.
Varför kommer ni alltid oanmält och mitt i lunchen?
Inspektören vill se hur din verksamhet fungerar i det dagliga arbetet och ibland kommer dem när det är mycket att göra. Vi vill se hur era rutiner fungerar även när det är mycket att göra. Kontrollerna sker oftast oanmält, men kan ibland vara föranmälda beroende på syftet med kontrollen. Om det är mycket att göra vid kontrollen kan inspektören återkomma senare, till exempel via telefon, för att få mer information.
Vad är Miljö- och hälsoskydds roll?
Miljö- och Hälsoskydd ansvarar för tillsynen av livsmedelsverksamheter i kommunen och kontrollerar att regler och krav följs. Vi hjälper gärna till att svara på frågor om din verksamhet, men kan inte ge specifika råd om hur du ska lösa problem eller planera förändringar, som ombyggnader.
Kan Miljö- och hälsoskydd hjälpa mig med min egenkontroll?
Inspektörerna ger gärna råd och tips om hur du kan tänka och göra. Däremot får vi inte hjälpa dig att bygga upp din egenkontroll och till exempel ta fram rutiner. Kontakta istället branschorganisationer eller konsultföretag för att få sådan hjälp.
