- Startsida
- Företagande och jobb
- Tillstånd, regler och tillsyn
- Livsmedelsverksamhet
- Registrera, driva och avsluta livsmedelsverksamhet
Registrera, driva och avsluta livsmedelsverksamhet

Nästan all livsmedelshantering utanför hemmet måste registreras hos kommunen. Det gäller till exempel restauranger, catering och bagerier. Du måste också anmäla när du slutar med en verksamhet.
Du måste registrera livsmedelshantering inom:
- restaurang
- catering
- bageri
- godistillverkning
- butik
- mobila verksamhet
- tillfällig verksamhet
- transport av kylda och frysta livsmedel
Du måste även registrera en verksamhet som tillverkar eller distribuerar produkter som kommer i kontakt med livsmedel, så kallat kontaktmaterial, som exempelvis förpackningar, köksapparater, plasthandskar och bestick.
Använd vår e-tjänst för att:
- Registrera ny livsmedel-, dricksvatten – eller kontaktmaterialverksamhet
- Informera om övertag av livsmedelsverksamhet
- Informera om flytt av din livsmedelsverksamhet
- Informera om byte av organisationsnummer för livsmedelsverksamhet
- Informera om avslut av verksamhet
Om du använder vatten från en egen brunn i din verksamhet, måste du registrera dig som dricksvattenanläggning. Detta gör du i samma E-tjänst.
Registrera dig i tid
Tänk på att skicka in registreringen minst två veckor innan du startar eller ändrar verksamheten. Den som skriver under anmälan ska vara behörig, till exempel firmatecknare eller verkställande direktör (vd). Om någon annan skriver under, måste ett intyg om behörighet bifogas. Om du startar din livsmedelsverksamhet innan registrering riskerar du en sanktionsavgift. Läs mer om sanktionsavgiften på Sanktionsavgifter (Kontrollwiki livsmedelsverket) Länk till annan webbplats.
Avgifter
Vi tar ut en fast avgift för att registrera din livsmedelsverksamhet enligt gällande taxa. Du betalar också för genomförd livsmedelskontroll. Från och med 2024 debiteras alla livsmedelsanläggningar efter kontrollen. Avgiften baseras på den tid vi lagt på kontrollen, administration, registerhållning, bedömning och för- och efterarbete.
Timavgiften för 2025 är 1 502 kronor.
Avgifter för livsmedlesverksamhet
Krav från andra myndigheter
Tänk på att andra myndigheter också kan ställa krav på din verksamhet, som exempelvis arbetsmiljö, bygglov, fettavskiljare, serveringstillstånd, farligt avfall och användning av gasolbrännare. Med hjälp av vår tillstånds- och företagslots kan du få information om vad som gäller för just din verksamhet.
Egenkontroll av din verksamhet
När du driver en livsmedelsverksamhet ska du säkerställa att maten är säker att äta och har rätt märkning och innehåll. Detta gör du genom egenkontroll. Egenkontroll innebär att du regelbundet planerar, skapar rutiner och dokumenterar för att kontrollera att verksamheten följer lagkraven. Egenkontrollen ska anpassas efter de risker som finns i just din verksamhet. Ju större risker, desto mer omfattande egenkontroll krävs.
Det finns inga specifika krav på hur egenkontroll ska se ut. Du kan använda nationella branschriktlinjer (Livsmedelsverket) Länk till annan webbplats. som vägledning. Dessa riktlinjer beskriver hur företag kan uppfylla kraven i livsmedelslagstiftningen.
Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar om registrering, avgifter och våra kontroller.