- Startsida
- Innovation
- Initiativ
- Framtidens köldmedieprocess för minskade utsläpp
Framtidens köldmedieprocess för minskade utsläpp

Under 2025 har vi fått medel för att effektivisera hanteringen av köldmedier. Syftet är att göra processen smidigare och minska arbetsbelastningen genom att utveckla en automatiserad lösning. Lösningen ska automatisera registrering, fakturering och påminnelser av köldmedier.
Vad?
Köldmedier är ämnen som används för att kyla och värma, till exempel i kylskåp, frysar, luftkonditionering och värmepumpar. Köldmedieaggregat används av exempelvis livsmedelsbutiker, restauranger och fastighetsförvaltare.
Användare måste göra regelbundna kontroller kring läckage som är utförda av certifierade personer. Dessa kontroller sker varje år eller var sjätte månad, beroende på köldmediets påverkan på klimatet. Bygg- och miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet och får årligen en rapport av resultatet.
Varför?
I Kungsbacka hanteras cirka 300 köldmedierapporter varje år. Genom en effektivare process kan vi minska det manuella arbetet för handläggare och administratörer, vilket frigör tid för mer proaktivt arbete som förbättrar servicen. Användare ska också enklare kunna följa sitt ärende och få snabbare beslut. Det ska leda till snabbare besked om godkända rapporter och nödvändiga kompletteringar. Målet är att förbättra serviceupplevelsen för verksamheterna och bidra till en bättre hantering av köldmedierna.
Genom ett automatiserat system minskar risken för fel och säkerställer att miljöproblem åtgärdas snabbt. Genom effektivare hanteringen av köldmedier kan vi skydda miljön och främja en hållbar utveckling. Dessutom kan en enhetlig och effektiv hantering inspirera till ytterligare digitalisering.
Vi vet att efterfrågan om behovet är lika stort hos andra kommuner och att det finns intresse för samarbeten. I dagsläget finns det inget uppstartat initiativ, men det finns stort intresse från övriga kommunsverige att ta del av resultatet och samverka vid implementering av vårt arbete.
Hur?
Projektet genomförs av Bygg- och miljöförvaltningen. Inom ramen för projektet kommer vi intervjua olika användare och aktörer under 2025.
Lösningen (automatiseringen) som vi tar fram kommer att spara både tid och resurser. En effektiv hantering kan leda till bättre service, snabbare handläggningstider och ökad transparens. På så sätt bidrar det till en mer hållbar och effektiv samhällsbyggnadsprocess.
Automatisering och digitalisering av köldmediehanteringen främjar teknisk innovation inom kommunal förvaltning. Detta kan leda till ytterligare förbättringar av andra processer och bidra till att skapa hållbara och hälsosamma livsmiljöer.
Vi är en lärande organisation som delar med oss av lösningen på bredden eftersom vi vet att fler kommuner står inför liknande problem och utmaningar. Arbetssättet kan användas av samtliga kommuner i Sverige, men även inom andra processer.
I slutändan vill vi skala upp för att inkludera fler processer, såsom anmälningsärenden till exempel värmepumpar, serveringstillstånd och miljöfarlig verksamhet.
Projektet kommer att bestå av fem olika arbetspaket

Personen bakom
Louise Poulsen, utvecklare.
Vi vill arbeta smartare med automatisering och digitalisering i våra processer, förbättra vår service och underlätta för verksamheterna att vara med och bidra till en bättre hantering. Vi vill dela vår lösning till andra kommuner, men tror också att lösningen kan användas i flera processer inom miljö och samhällsbyggnad.
- Drivs av: Bygg- och miljöförvaltningen och Smart Built Enviroment genom utlysning av innovationsidé.
Utmaningar och möjligheter

Möta förväntningar på tekniska lösningar
Med en ökad användning av smart och anpassad teknik måste kommunen också se till att invånarnas och företagens behov tillgodoses oberoende av tid och rum.