- Startsida
- Innovation
- Initiativ
- Ökad självständighet och integritet med digitala besök
Ökad självständighet och integritet med digitala besök

Nu pågår arbete med att kunna erbjuda digitala besök för våra omsorgstagare. Att få digitala besök innebär att vissa hemtjänstinsatser sker digitalt via videosamtal.
Vad?
Digitala besök innebär att vissa hemtjänstinsatser sker digitalt via videosamtal. Omsorgspersonal ringer upp omsorgstagaren vid vissa givna tidpunkter utifrån individuella behov, för att se till att allt är bra hos omsorgstagaren.
Vi erbjuder digitala besök efter att vi gjort en bedömning av omsorgstagarens individuella behov och förmåga att använda tjänsten. De som behöver hjälp på plats kommer fortsatt att få den hjälpen.
Fördelar med digitala besök:
- Ökad självständighet och frihet – videosamtalen bokas in så att det passar omsorgstagaren
- Högre kontinuitet – träffar personal som ingår i en mindre arbetsgrupp
- Ökad integritet - behöver inte släppa in personer i sitt hem lika ofta
- Ökad kvalitet i samtalet – det blir fokus på samtalet istället för att personalen gör andra saker samtidigt
- Ur ett hållbarhetsperspektiv så minskar antalet transporter till och från omsorgstagarens hem
- Den som tidigare haft telefonkontakt kan nu få ett ansikte på personen som hen har kontakt med.
Varför?
Den demografiska utvecklingen i samhället påverkar oss på flera sätt. Det blir allt fler äldre och det finns färre personer tillgängliga på arbetsmarknaden. Därför behöver vi hitta nya smartare arbetssätt för att kunna ge vård och omsorg till alla som behöver det. Digitala besök skapar fler möjligheter att anpassa vården och omsorgen.
Hur?
Implementering av digitala besök pågår just nu med start i ett av kommunens hemtjänstområden. I ett första skede handlar det om att möjliggöra digitala besök för omsorgstagare som idag har trygghetsskapande och stödjande insatser. Det innebär att man stämmer av via videosamtal inför vissa moment, till exempel innan eller efter dusch, eller inför måltid, som tillsyn vid givna tidpunkter för att säkerställa att allt är bra hos omsorgstagaren, eller samtal med den som har behov av mer social kontakt. Ambitionen är att tjänsten ska vara implementerad i samtliga av kommunens hemtjänstområden till sommaren 2025.
Därefter kan vi kika på hur vi kan utöka användandet i andra delar av verksamheten.

Personen bakom
Camilla Nordh, utvecklingsledare
Digitala besök ger ökade möjligheter att anpassa vården och omsorgen. Målet är att våra omsorgstagare upplever att det blir en ökad kvalitet i samtalen när det är fokus på enbart samtalet och att personalen inte behöver göra andra saker samtidigt. Förhoppningen är också att personalen i den ordinarie hemtjänsten upplever att det kan frigöra tid från vissa arbetsmoment och att de kan vara där de gör störst nytta.
- Drivs av Förvaltningen Vård & Omsorg
Utmaningar och möjligheter
-
Färre ska försörja fler
De kommande åren ökar inte den arbetsföra befolkningen som arbetar och betalar skatt i samma takt i som behovet av välfärd gör.