Svea - Den digitala assistenten som effektiviserar och förenklar

Exempelbild

Det som började som ett avgränsat pilotprojekt för att effektivisera och förenkla arbetet med rutiner för hemtjänst och hemsjukvård skalas nu upp. Svea, den digitala assistenten för offentlig sektor, tränas nu med data inom flera områden inom organisationen.

Vad?

I januari 2024 gick Kungsbacka kommun in i projektet "Gemensam digital assistent för offentlig sektor" (My AI) Länk till annan webbplats. , ett projekt som ägs av AI Sweden. Projektet har nu gått in i etapp två, där vi utökar det med fler deltagare och användningsfall. Svea fungerar som en digital assistent som, likt Copilot och ChatGPT, förbättrar, effektiviserar och förenklar textbaserat arbete för kommunens medarbetare. Svea innehåller dessutom en kunskapsdatabas med hundratals nationella och verksamhetsspecifika dokument, rutiner och riktlinjer. Med hjälp av kunskapsdatabasen kan Svea ge snabba och korrekta svar utifrån specifika områden som vårdrutiner, HR-frågor och kommunikation.

Så kan digitala assistenten fungera i praktiken

Varför?

Kungsbacka kommun står inför flera utmaningar under de kommande åren. För att möta dessa utmaningar arbetar vi bland annat med digitalisering som en del av vår verksamhetsutveckling. Detta hjälper oss att säkerställa att vi kan fortsätta leverera en god välfärd till våra invånare. En viktig hjälp för framtiden är användningen av artificiell intelligens (AI). Vi ser att AI kan vara en möjliggörande teknologi som underlättar vårt arbete och kan frigöra värdefull tid för våra medarbetare så att de kan fokusera på de mer komplexa och mänskliga aspekter av arbetet

Hur?

Projektet "Gemensam digital assistent för offentlig sektor" är ett samarbete mellan ett femtiotal myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden.

Under etapp ett samlade metodutvecklare från Vård & Omsorg in rutiner och riktlinjer till Sveas kunskapsdatabas och skapade data för att träna och utvärdera Svea. Under etapp två fokuserar vi på att skala upp användandet av Sveas generella förmågor och utvecklar kunskapsdatabasen med fler verksamhetsområden. Vi låter också personal inom Vård & Omsorg testa Sveas kunskapsdatabas i sitt dagliga arbete. Vårt mål är att skapa en digital assistent som underlättar för den personal som arbetar närmast patienterna.

AI Sweden driver även flera parallella spår nationellt för en fortsatt utveckling av Svea. De undersöker bland annat de juridiska möjligheterna för att få hantera sekretessbelagd information och känsliga personuppgifter i Svea. De tränar även Svea på språk, tonalitet och terminologi anpassat till svensk offentlig sektor.

Personen bakom

Iwona Carlsson, digitaliseringschef på Kommunstyrelsens förvaltning , Annica Sommar, utvecklingschef Vård & Omsorg och Märta Lycken biträdande förvaltningschef, Individ- & Familjeomsorg.

När jag fick frågan från AI Sweden om att vara med i det här projektet var jag inte sen att säga ja. Jag är så imponerad och tacksam för det teamwork som vi har kring detta. Medarbetare från flera förvaltningar har tillsammans gjort ett fantastiskt jobb för att möta upp AI Sweden behov för att lyckas med det här projektet.

- Iwona Carlsson

Snabb åtkomst till rutiner och arbetssätt kommer vara avgörande för att möta våra utmaningar med en åldrande befolkning och svårigheter att rekrytera och behålla rätt kompetens. Det här arbetet är revolutionerande för vårt mobila arbetssätt, särskilt bland dem som arbetar mest verksamhetsnära.

- Annica Sommar

Med Svea som stöd kan våra medarbetare fokusera på det som verkligen gör skillnad för invånarna, samtidigt som vi effektiviserar och förenklar vår administrativa arbetsvardag. Vi är också glada att vi samtidigt får bidra i en av offentlig sektors största gemensamma satsningar på en AI-assistent som gör det lättare att göra rätt.

- Märta Lycken


  • Drivs av: Förvaltningen för Vård & Omsorg, Individ & Familjeomsorg och Kommunstyrelsensförvaltning.

Utmaningar och möjligheter

Möta förväntningar på tekniska lösningar

Med en ökad användning av smart och anpassad teknik måste kommunen också se till att invånarnas och företagens behov tillgodoses oberoende av tid och rum.