En insats för mänskligheten

Exempelbild

Kullaviksskolans utefritids är resultatet av ett innovationsprojekt som innebär att barn i årskurs 1 och 2 nu kan ha naturen som klassrum. Projektet har uppskattats av både barn och vårdnadshavare.

Vad?

Hösten 2023 startade pedagogerna Annie Bäck och Josefin Petrusson Garpsäter ett arbete för att skapa en fritidsverksamhet där eleverna är utomhus under den stund de är på fritids. Projektet drevs inom ramen för Förskola & Grundskolas innovationsarbete. Annie och Josefin beger sig varje vecka ut till skogen tillsammans med barn i årskurs 1 och 2. Barnen får möjligheten att leka fritt, utforska och lära sig aktiviteter som att bygga kojor och tälja.

Varför?

Syftet med utefritids är att ge barn i årskurs 1 och 2 möjlighet att lära och utvecklas genom lek och aktivitet i naturen. Genom att vara utomhus och delta i aktiviteter som att bygga kojor, tälja och utforska naturen lär sig barnen nya färdigheter, följer allemansrätten och utvecklar en närmare relation till miljön. Projektet syftar även till att minska stillasittande tid framför skärmar och inspirera barn att leka utomhus även på egen hand. Detta leder i sin tur till en ökad självständighet, kreativitet och fysisk aktivitet.

Hur?

Idén kom fram när pedagogerna, tillsammans med sin rektor, skickade in en ansökan till Förskola och Grundskolas Idétorg. Ansökan beviljades och de fick finansiering och stöd från innovationsrådet.

I första steget genomförde pedagogerna studiebesök och samarbetade med andra aktörer, som IT-pedagoger och Friluftsfrämjandet, för att samla kunskap. I andra steget planerade de verksamheten och testade med en liten grupp elever för att finjustera rutiner och platser. När projektet sedan hade fått starkt stöd från både barn och vårdnadshavare gick det vidare till nästa steg. I detta steg etablerades verksamheten som en regelbunden aktivitet med strukturerade rutiner och ett tydligt upplägg.

Nästa steg

Nästa steg för Kullaviksskolans utefritids är att sprida erfarenheterna och lärdomarna till andra skolor och verksamheter. På så vis kan det inspirera andra till att utveckla liknande aktiviteter. Kullaviksskolans innovationsprojekt går i linje med Kungsbacka kommuns förnyelsemodell SÖKA, SKAPA, SKALA och SPRIDA. Genom att följa förnyelsemodellen samt ta del de framgångar och insikter Kullaviksskolans utefritids fått genom projektet kan fler verksamheter utvecklas och komma på innovativa lösningar.

Personen som driver initiativet

Personerna bakom

Annie Bäck och Josefin Petrusson Garpsäter,
pedagoger vid Kullaviksskolan

Förra veckan hade jag ett telefonsamtal med mamman till en elev. Hon berättade hur sonen, i princip för första gången, bubblande berättade om allt han gjort på fritids under veckan och att han inte längre har samma ångest inför kommande skoldag.

– Annie Bäck

  • Drivs av: Förskola och Grundskola

Utmaningar och möjligheter

Öka självständigheten

Det blir allt färre som försörjer fler, samtidigt som kostnaderna för vård och omsorg stiger. För att möta utmaningen behöver vi ta till ny teknik och nytänkande för att möta invånarnas behov.

Globala mål

Ikon för FN:s globala mål God utbildning för alla
Ikon för FN:s globala mål Hälsa och välbefinnande