Verklig nytta för dem vi är till för

Digitalisering handlar inte bara om teknik utan också om människor. Här samlar vi exempel på hur vi lyssnar in, samskapar och testar lösningar som gör konkret skillnad i vardagen. Både för våra invånare och för vår organisation och alltid med verklig nytta i fokus.

Immersiva biblioteket

Barnens idéer formar framtidens bibliotek

Hur kan vi skapa framtidens läsfrämjande miljöer tillsammans med barn och unga? I projektet Det immersiva biblioteket utforskar vi tillsammans med barn och unga hur ljud, ljus, bild, AR, AI, VR och 360 kan främja läslust hos unga i en digital samtid.

Hur kan vi utifrån barn och ungas nyfikenhet, behov och intressen öppna dörrar för litteraturen? Medskapande är kärnan i det här arbetet. Genom att undersöka behov, idégenerera tillsammans med målgrupperna, testa och förverkliga kan vi skapa verklig nytta för dem vi är till för, säger Isabelle Kristensen, projektledare.

Vill du veta mer?

Kontakta: Isabelle Kristensen, isabelle.kristensen@kungsbacka.se

Två cyklister står och pratar, i bakgrunden rullar en buss

Smidigare ansökan om skolkort

Alla gymnasieelever i Kungsbacka har rätt till skolkort, vilket tidigare innebar tusentals manuella ansökningar varje år. För att möta invånarnas förväntningar på enkel och snabb service och frigöra tid för handläggarna utvecklades en e-tjänst som tillsammans med våra RPA-robotar automatiserar hela hanteringen.

När en elev börjar gymnasiet och ansöker om skolkort hämtas uppgifter från elevregistret automatiskt och roboten beställer korten direkt från Västtrafik. Systemet sköter hela processen och signalerar om någon ansökan avviker. Då tar den mänskliga handen över där det behövs. Varje natt jobbar robotarna med att stämma av aktuella elevregister mot antal beviljade kort så att allt stämmer, vilket gör att förändringar och avvikelser snabbt upptäcks och kan hanteras.

Resultatet är att eleverna får sina kort snabbare, vårdnadshavarna slipper fylla i uppgifter som kommunen redan har, och handläggningen sker med högre kvalitet och mindre stress för medarbetarna.

"Det här är digitalisering som gör verklig skillnad. Invånarna får snabbare besked och vi sparar tid internt som kan användas till mer värdeskapande uppgifter," säger Frida Sellman, utvecklare RPA.

Vill du veta mer?

Kontakta: Frida Sellman, frida.sellman@kungsbacka.se

En äldre kvinna som använder medicingivare

Teknik med omtanke och digital omsorg

För att möta framtidens välfärdsutmaningar har förvaltningen för Vård & Omsorg tagit stora kliv mot en mer digital, men samtidigt mer mänsklig omsorg. Genom att införa lösningar som medicingivare, mobila trygghetslarm, digitala insatser i hemtjänsten och nattlig tillsyn via kamera ger det våra invånare både ökad självständighet och trygghet.

Vi jobbar inte med teknik för teknikens skull. Vi utgår från människors verkliga behov och hittar lösningar som skapar verklig nytta och frigör mänskliga resurser. Inom flera områden ligger vi i framkant i kommunsverige, säger Camilla Nordh, utvecklingsledare på Vård & Omsorg.

Flera av lösningarna har testats tillsammans med seniora användare, och resultatet är tydligt: ökad frihet, förbättrad nattsömn, mindre oro och mer tid för det som verkligen räknas.

Vill du veta mer?

Kontakta: Camilla Nordh, camilla.nordh@kungsbacka.se

Mera digital lärcenter

Digital kompetens med användaren i fokus

Mera digital är ett innovativt arbete för att öka digital kompetens och delaktighet tillsammans med invånare och medarbetare. Det skapas utifrån invånarfokuserad dialog, medskapande och experimenterande tillsammans med våra invånare, föreningar och flera andra aktörer. Här finns också möjlighet till coaching och stöd, och invånare kan låna hem digitala material och testa sina idéer. Mera digital har även en mobil verksamhet som arbetar uppsökande.

Vi undersöker vilka behov som finns och utifrån de insikter vi får förverkligas program, workshops, utbildningar och flexibla rum och miljöer, säger Isabelle Kristensen, projektledare för Mera digital.

Mera digital samverkar med Digitalidag Länk till annan webbplats., en nationell samverkansplattform, som arbetar för att öka den digitala inkluderingen i Sverige och motverka kunskapsgap. Det är en möjlighet att samverka och utbyta kompetens med andra.

Vill du veta mer?

Kontakta: Isabelle Kristensen, isabelle.kristensen@kungsbacka.se

Om Mera digital:
Mera digital: Invånarfokuserad dialog, medskapande och digital kompetens

Ett klassrum med lärare och elever

AI möter elevers behov i skolan

Kan AI bidra till bättre undervisning och en mer likvärdig skolgång? Genom att lyssna på både elever och lärare utforskar vi hur AI kan bli ett stöd i allt från läxläsning till lärarens vardagsbeslut.

"Vi ville se hur en AI-avatar skulle kunna bli en pluggkompis för elever som behöver stöd. och samtidigt ge lärarna mer konkreta verktyg för att utveckla sin undervisning," säger Katarina Fred, utvecklingsledare.

"Vi har pratat med elever om vilket stöd de saknar i skolarbetet och deras svar har format AI-avataren. Den ska kunna prata, visa filmer och 3D-animationer, och finnas där i datorn som ett personligt stöd anpassat efter varje elevs sätt att lära," säger Katarina Fred, utvecklingsledare.

Just nu testas flera AI-initiativ, bland annat en digital assistent där lärare kan ställa frågor och få forskningsbaserade svar direkt, kring god kvalitet i undervisningen.

Vill du veta mer?

Lyssna gärna på poddavsnittet Länk till annan webbplats. där Katarina och Louise berättar mer om hur de arbetar med AI i skolan.

Kontakta:
Katarina Fred, katarina.fred@kungsbacka.se
Louise Frey, louise.frey@kungsbacka.se
Lév Grünberg, lev.grunberg@kungsbacka.se
Yvonne Måhnsson, yvonne.mahnson@kungsbacka.se