- Startsida
- Innovation
- Så gör vi innovation
- Digitalisering skapar nya möjligheter
- Verklig nytta för dem vi är till för
Verklig nytta för dem vi är till för
Digitalisering handlar inte bara om teknik utan också om människor. Här samlar vi exempel på hur vi lyssnar in, samskapar och testar lösningar som gör konkret skillnad i vardagen. Både för våra invånare och för vår organisation och alltid med verklig nytta i fokus.
Barnens idéer formar framtidens bibliotek
Hur kan vi skapa framtidens läsfrämjande miljöer tillsammans med barn och unga? I projektet Det immersiva biblioteket utforskar vi tillsammans med barn och unga hur ljud, ljus, bild, AR, AI, VR och 360 kan främja läslust hos unga i en digital samtid.
Hur kan vi utifrån barn och ungas nyfikenhet, behov och intressen öppna dörrar för litteraturen? Medskapande är kärnan i det här arbetet. Genom att undersöka behov, idégenerera tillsammans med målgrupperna, testa och förverkliga kan vi skapa verklig nytta för dem vi är till för
, säger Isabelle Kristensen, projektledare.
Vill du veta mer?
Kontakta: Isabelle Kristensen, isabelle.kristensen@kungsbacka.se

Digital kompetens med användaren i fokus
För att möta framtidens välfärdsutmaningar har förvaltningen för Vård & Omsorg tagit stora kliv mot en mer digital, men samtidigt mer mänsklig omsorg. Genom att införa lösningar som medicingivare, mobila trygghetslarm, digitala insatser i hemtjänsten och nattlig tillsyn via kamera ger det våra invånare både ökad självständighet och trygghet.
Vi jobbar inte med teknik för teknikens skull. Vi utgår från människors verkliga behov och hittar lösningar som skapar verklig nytta och frigör mänskliga resurser. Inom flera områden ligger vi i framkant i kommunsverige
, säger Camilla Nordh, utvecklingsledare på Vård & Omsorg.
Flera av lösningarna har testats tillsammans med seniora användare, och resultatet är tydligt: ökad frihet, förbättrad nattsömn, mindre oro och mer tid för det som verkligen räknas.
Vill du veta mer?
Kontakta: Camilla Nordh, camilla.nordh@kungsbacka.se
Digital kompetens med användaren i fokus
Mera digital är ett innovativt arbete för att öka digital kompetens och delaktighet tillsammans med invånare och medarbetare. Det skapas utifrån invånarfokuserad dialog, medskapande och experimenterande tillsammans med våra invånare, föreningar och flera andra aktörer. Här finns också möjlighet till coaching och stöd, och invånare kan låna hem digitala material och testa sina idéer. Mera digital har även en mobil verksamhet som arbetar uppsökande.
Vi undersöker vilka behov som finns och utifrån de insikter vi får förverkligas program, workshops, utbildningar och flexibla rum och miljöer,
säger Isabelle Kristensen, projektledare för Mera digital.
Mera digital samverkar med Digitalidag Länk till annan webbplats., en nationell samverkansplattform, som arbetar för att öka den digitala inkluderingen i Sverige och motverka kunskapsgap. Det är en möjlighet att samverka och utbyta kompetens med andra.
Vill du veta mer?
Kontakta: Isabelle Kristensen, isabelle.kristensen@kungsbacka.se
Om Mera digital:
Mera digital: Invånarfokuserad dialog, medskapande och digital kompetens | Kungsbacka kommun