- Startsida
- Kommun och politik
- Kontakta oss
- Digital post från kommunen
Digital post från kommunen
Om du har anslutit dig till en digital brevlåda får du automatiskt delar av kommunens post digitalt.
Kungsbacka kommun erbjuder digital post i samband med bland annat utskick av fakturor och utskick kopplade till bygglovsansökningar. Vår målsättning är att all post från kommunens ska skickas digitalt.
De stora fördelarna är att det är bra för miljön, för kommunens ekonomi men gör också att du får posten snabbare.
Är du inte ansluten till en digital brevlåda kommer posten även fortsättningsvis att skickas ut på papper till din fysiska brevlåda.
Så fungerar digitala brevlådor
Med hjälp av en uppkopplad enhet tillsammans med din e-legitimation, kan du läsa din digitala post dygnet runt, var du än befinner dig. Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.
Det finns tre olika digitala brevlådeoperatörer att välja mellan:
- Min myndighetspost
Länk till annan webbplats.
- Kivra
Länk till annan webbplats.
- Billo
Länk till annan webbplats.
Om du har en digital brevlåda får du automatiskt digital post från alla samhällsaktörer som är anslutna. Det innebär att om du ansluter dig till en digital brevlåda kommer post från kommunen automatiskt gå till din digitala brevlåda.
Under en övergångsperiod kan du få viss post digitalt och annan fysiskt, trots att du har anslutit dig till en digital brevlåda. Det beror på att alla kommunens verksamheter ännu inte börjat erbjuda digital post.
Om du inte vill få kommunens post digitalt
Om du är ansluten till en digital brevlåda, men ändå vill ha kommunens post på pappersutskick till brevlådan, behöver du själv göra en inställning i din digitala brevlåda.
Det finns instruktioner för hur du gör för respektive digital brevlåda.