Aktiviteter för dig som är ny i Kungsbacka

Här har vi samlat tips på aktiviteter
för dig som är ny i Kungsbacka kommun.

Fritidslotsen hjälper ungdomar att hitta aktiviteter
Fritidslotsen kan hjälpa dig som går i grundskolan eller gymnasiet
att hitta aktiviteter för fritiden, till exempel att träffa andra ungdomar,
gå med i en förening eller att starta en egen aktivitet.

Kontakta Fritidslotsen (texten är inte lättläst).

Aktiviteter och evenemang i Kungsbacka

I evenemangskalendern hittar du aktiviteter och evenemang
som händer i Kungsbacka kommun.

Evenemangskalendern(texten är inte lättläst)

Vill du ha hjälp med att hitta saker att göra på din fritid
eller hjälp med att få kontakt med rätt verksamhet?

Kontakta Pia Burwall
0300-83 46 65
pia.burwall@kungsbacka.se

En kurs för dig som är förälder

och ny i kommunen

Älskade barn – förälder i nytt land” är en kurs för dig som är förälder
i ett nytt land och har barn i förskolan eller grundskolan.
På kursen pratar vi om hur det är att vara förälder i Sverige.
Vi pratar om barnens liv i familjen och utanför hemmet
och om barnomsorg, skola och fritid.
På kursen tar vi också upp problem, möjligheter, normer och värderingar.
Kursen är gratis.

Kursen är på lätt svenska och kursledaren talar också arabiska.
Anmäl dig till kursen genom att mejla till lena.svensson@studieframjandet.se.
I mejlet skriver du ditt namn, telefonnummer och mejladress.
Du kan också ringa på telefon 0766-28 62 24.

Språkkafé på lätt svenska

På språkkafé träffar du andra som bor i Kungsbacka,
fikar och pratar på lätt svenska.

Språkkafé i Kungsbacka

Dag och tid: tisdagar 16.00–17.30
Plats: Fyrens bibliotek, Borgmästaregatan 6 i Kungsbacka
Läs mer om språkkaféets träffar på

Facebook.com/sprakfika (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Språkkafé i Älvsåker

Dag och tid: måndagar 18.00–19.30
Plats: Älvsåker församlingshem, Kyrkobolsvägen 7 i Kungsbacka

Vill du ha en språkkompis?

Du kan hitta en språkkompis hos föreningen Kompis Sverige.
Du kan träffa din språkkompis, prata i telefon eller genom videosamtal.

Få en språkkompis (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Öppna förskolor för barn upp till 6 år

Öppna förskolor är för barn som är 0–6 år.
Du som vuxen tar med ditt barn dit.
På öppna förskolan får du stöd och hjälp med att vara förälder
och du träffar andra vuxna.
Ditt barn träffar andra barn att leka med.
Det kostar inget att komma till öppna förskolan
och du behöver inte anmäla dig.
Hålabäcks öppna förskola har fokus på att hjälpa dig med språket
och hjälpa familjer som är nya i Sverige.

Öppna förskolor (texten är inte lättläst)

Lekplatser och aktivitetsplatser i Kungsbacka

Här får du tips på stora och roliga lekplatser
och aktivitetsplatser i Kungsbacka.

Lekplatser i Kungsbacka (texten är inte lättläst)

Aktivitetsplatser i Kungsbacka (texten är inte lättläst).

Mycket att göra på biblioteken

På biblioteken finns det mycket att göra för barn, ungdomar och familjer:
sagostunder, barnteater, prova på-aktiviteter, barnrytmik, föreläsningar,
bokcirklar och mycket mer.

På biblioteken kan du också låna böcker och filmer
och läsa dagstidningar.

Det finns böcker och tidningar på olika språk.
För att få låna böcker och filmer måste du ha ett lånekort.
Personalen hjälper dig att få ett lånekort.

Biblioteken i Kungsbacka (texten är inte lättläst). Länk till annan webbplats.

Tips på barnböcker

Du kan få tips på barnböcker på lätt svenska på biblioteken.

För ungdomar i Kungsbacka

Ungdomar i Kungsbacka kan få hjälp med allt för sin fritid.

Kontakta någon av oss som jobbar med ungdomars fritid (texten är inte lättläst).

eller läs mer om aktiviteter i mobilappen Ung i Kungsbacka.

Här kan du ladda ner mobilappen Ung i Kungsbacka (texten är inte lättläst).

Ung i Kungsbacka (texten är inte lättläst).

Gå med i en förening

I föreningsregistret finns kontaktuppgifter till kommunens föreningar,
till exempel idrottsföreningar.
Sök efter det du är intresserad av och kontakta föreningen direkt.

Till föreningsregistret (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Föreningen Lemonade IF

Lemonade IF är en förening för ungdomar som är 14 år och äldre.
Vill du spela volleyboll, fotboll, styrketräna, läsa läxor med kompisar
eller prova på någon idrott?

Kontakta oss

Vi finns på Facebook och Instagram.

Lemonade IF på Facebook (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Lemonade IF på Instagram (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Gemenskapsföreningen

Gemenskapsföreningen vill att människor från olika kulturer i Kungsbacka
ska träffas och trivas tillsammans.
Föreningen har aktiviteter där personer som är nya i kommunen
får träffa personer som bor i kommunen och göra saker tillsammans.

Gemenskapsföreningen på Facebook (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Vill du gå på tillsammanskafé?

Föreningen Tillsammans för Kungsbacka har söndagskafé i ABF:s lokaler.
De gör också utflykter, har klädbytardagar och mycket mer.
Dag och tid: söndagar 17.00–19.00
Plats: Verkstadsgatan 14, Kungsbacka

Tillsammans för Kungsbacka på Facebook (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.