Behöver du hemtjänst eller att bo på ett äldreboende?

Om du vill bo kvar hemma men har svårt att klara

att ta hand om dig själv kan du få hjälp.

Om du vill bo kvar hemma men har svårt att klara

att ta hand om dig själv kan du få hemtjänst.

Då kan du få hjälp hemma hos dig till exempel med

att handla mat, duscha, städa och att bädda sängen.

Om du är äldre och behöver mer hjälp och vård

kan du istället bo på ett vård- och omsorgs-boende i Kungsbacka.

Då kan du få vård och hjälp både på dagen och på natten,

till exempel med att tvätta dig, klä på dig, äta

och få vård av en sjuksköterska.

Vad kostar det att ha hemtjänst?

Du som har hemtjänst betalar en avgift.

Hur mycket du ska betala beror på hur mycket hjälp du får

och vad din inkomst är.

Därför ska du varje år berätta för oss vad din inkomst är

så du kan få rätt avgift.

Om du har väldigt liten inkomst kan du slippa betala avgift.

Vad kostar det att bo

på ett vård- och omsorgs-boende?

Du som bor på ett vård- och omsorgs-boende betalar för tre saker:

  • Mat
  • Vård och omsorg
  • Hyra för din lägenhet.

Hur mycket du ska betala för mat, vård, omsorg och hyra

beror på vad din inkomst är.

Du kan få pengar om du har liten pension

Du kan få pengar om du har liten pension.

Det heter bostads-tillägg och hur mycket du får

beror på hur mycket pension du har och vad ditt boende kostar.

Kontakta oss

Du kan kontakta oss på telefon eller e-post

om du vill veta mer om att ha hemtjänst

eller att bo på ett vård- och omsorgs-boende.