Behöver ditt barn få special-mat?

Behöver ditt barn få specialmat?

Här kan du ansöka om specialmat till ditt barn.

Du ansöker om specialmat

i e-tjänsten Ansökan om specialkost.

Ansökan om specialkost (texten är inte lättläst). Länk till annan webbplats.

Här fyller du i de uppgifter som behövs

för att ditt barn ska få specialmat.

För att ansöka i e-tjänsten behöver du ett bank-ID.

Det går också bra att ansöka med en blankett.

I din ansökan ska du skriva vilken mat ditt barn inte kan äta.

Ansökan gäller så länge du vill

och du ska skriva under den.

Gör en ny ansökan om

  • ditt barn blir allergisk eller överkänslig för någon annan mat
  • ditt barn byter förskola eller skola
  • något annat ändras.

Ibland kan vi behöva kontakta dig för att kontrollera

att din ansökan eller ditt barns intyg är rätt.

När ska du ansöka?

Du ansöker så fort som möjligt efter att barnet fått veta

vad hen får äta av en läkare eller att barnets mat har ändrats.

Eftersom det tar lite tid att beställa och köpa in mat

kan förskolan eller skolan inte garantera att ditt barn får specialmat

direkt efter du har ansökt.

Under tiden kommer förskolan eller skolan att laga mat

som passar barnet så bra som möjligt,

i högst en månad.

Du kan då behöva komplettera din ansökan

eller skicka in något medicinskt intyg.

När behöver du skicka in ett medicinskt intyg?

Du måste skicka in ett medicinskt intyg från en dietist eller läkare

för några allergier eller överkänsligheter mot mat.

Det gäller om ditt barn är allergisk eller överkänslig mot det här:

  • gluten
  • protein från komjölk
  • ägg
  • fisk
  • skaldjur
  • protein från soja
  • jordnötter, nötter, mandel, sesamfrö.

Det gäller också om ditt barn behöver specialmat

på grund av medicinska skäl.

Det medicinska intyget gäller så länge ditt barns allergi

eller överkänslighet för mat inte ändras

eller en dietist eller läkare gör en annan medicinsk bedömning.

När behöver du inte ett medicinskt intyg?

Om ditt barn är laktosintolerant behöver du inte

skicka in ett medicinskt intyg,

men du behöver ansöka om specialmat i e-tjänsten.

Om ditt barn behöver specialmat av andra skäl än medicinska

kan hen få lakto-ovo-vegetarisk mat.

Ditt barn kan också få mat utan fläskkött och utan blodmat.

Kommunen kontrollerar din ansökan

Kommunen kontrollerar din ansökan om specialmat

och om du har skickat in ett intyg från dietist eller läkare.

När din ansökan är godkänd kan köket i skolan

börja laga och servera specialmat till ditt barn.

Avbeställ specialmaten

när barnet inte är i skolan

Kontakta köket i skolan och avbeställ specialmaten

om ditt barn inte ska vara i skolan.

Om ditt barn går i förskolan ska du avbeställa

till förskolans avdelning.

Avbeställ senast klockan 8.30 samma dag.