Artikeln publicerades 4 maj 2022

Nu kan du chatta med Kungsbacka kommun

Är telefonsamtal och mejl inte din melodi? Från och med idag kan du chatta med Kungsbacka kommun via vår hemsida. Chatten bemannas av Kungsbacka direkt som är kommunens kundcenter och kommer vara i gång dagtid.

För en tid sedan lanserades kommunens nya hemsida och nu tar vi nästa steg för att den som söker information ska få svar på sina frågor på ett snabbt och enkelt sätt. Så för den som inte hittar informationen på hemsidan så finns det ny en chatt som ett komplement till telefon, e-post eller besök.

Chatten lanserades onsdagen den 4 maj och kommer att vara igång dagtid. När en samhällsvägledare finns tillgänglig att chatta med, så kan du klicka upp chatten. Nu i början så hittar du chatten på kungsbacka.se/kontaktaoss. På sikt kommer chatten att synas på fler sidor där besökare på hemsidan ofta har frågor.

Hemsidan är ett av de arbetsverktyg vi använder mycket för att kunna besvara frågor och det gör oss vana att leta och hitta information så att nu få prova att i en ny kanal få hjälpa andra att hitta är ju såklart jättespännande. Att hemsidan är ny också för oss hoppas vi att det finns en förståelse för, säger Lizette Andersson, enhetschef för, kommunens kundcenter, Kungsbacka direkt.

Vill fortsätta testa och utveckla hemsidan

Under arbetet med nya hemsidan kungsbacka.se pågick ett flertal användartester och undersökningar för att avgöra hur hemsidan skulle växa fram och formas. Ett av de återkommande önskemålen var en chatt där man enkelt kunde komma i kontakt med Kungsbackas kundcenter.

Det är tack vare våra invånare vi nu har en personlig chatt på plats istället för en chattbot.

Vi vill fortsätta utveckla vår webb och testa nya funktioner som är viktiga för våra besökare. Så det känns väldigt bra att vi kan ge möjlighet att även chatta med kommunen. Nu går vi in i en provperiod som vi ska utvärdera i nästa steg, äger Elisabeth Lundin, kommunikationschef i Kungsbacka kommun.