Artikeln publicerades 23 juni 2022

Freja eID+ införs som alternativ e-legitimation

freja bank id

Nu kan vi äntligen berätta att Kungsbacka kommun kan erbjuda invånare och medarbetare möjlighet att legitimera sig med Freja eID+.

Hittills har ett åttiotal myndigheter, kommuner och regioner avtalat om anslutning till Freja eID+, varav några har anslutit sig via valfrihetssystemet som administreras av DIGG – Myndigheten för digital förvaltning. Valfrihetssystemet bidrar bland annat till färdiga avtal, fast konkurrenskraftig prissättning och tillgång till kvalitetsmärkta e-legitimationer.

Efter att BankID har dominerat marknaden för e-legitimationer under flera år har nu Freja eID+ etablerat sig som en alternativ e-legitimation inom offentlig sektor.

Det finns ett behov av alternativ till BankID för personer som inte kan eller vill skaffa BankID. Vi följer utvecklingen i samhället och tycker att det är viktigt att vi som kommun kan erbjuda flera statligt kvalitetsmärkta e-legitimationer för legitimering vid inloggning till våra digitala tjänster och system, säger Iwona Carlsson Digitaliseringschef i Kungsbacka kommun.

Om Freja eID+

Freja eID+ är en mobil e-legitimation som ägs, förvaltas och utvecklas av Freja eID Group AB, och det finns idag ca 600 000 registrerade användare. För att skaffa Freja eID+ krävs att man är folkbokförd i Sverige och att man kan legitimera sig. E-legitimationen lämpar sig även till barn, vilka måste vara minst 8 år och då ha vårdnadshavarens godkännande. Barn som fyllt tretton år behöver inte vårdnadshavarens tillstånd.

Freja eID+ är godkänd enligt kvalitetsmärket Svensk e-legitimation på tillitsnivå 3, vilket innebär en högre grad av säkerhet.

Detta är Freja eID Länk till annan webbplats.

Pågående projekt inom e-legitimering

Införandet av Freja eID+ är en delleverans i ett pågående projekt som ser över e-legitimering i kommunen och vars uppdrag är att säkerställa en kvalitativ, flexibel och framtidssäkrad lösning både tekniskt och avtalsmässigt, men som också är användarvänlig för de som har behov av att logga in i kommunens digitala tjänster och system.

Utöver möjligheten att erbjuda fler personer alternativa inloggningssätt skapar vi ett minskat beroende till en och samma legitimationsutfärdare, förklarar Cecilia Millheim, projektledare för upphandling och införande av e-legitimationer. Om BankID har driftstörningar, kan våra användare fortsatt logga in i våra digitala tjänster och system med Freja eID+, fortsätter Cecilia.

Införandet fyller bland annat de behov som Gymnasium & Arbetsmarknad samt Förskola & Grundskola identifierat kring konton för vårdnadshavare utan BankID, där man fått hitta alternativa lösningar som medfört ökad administration och sämre tillgänglighet.

Kommunen behöver kunna erbjuda möjligheten att legitimera sig med tillgängliga och säkra e-legitimationer för såväl externa som interna användare. För att uppfylla de krav som finns på att hantera skyddsvärda och känsliga uppgifter, vilka är vanliga förekommande inom skolan, behöver de e-legitimationer som kommunen erbjuder vid e-legitimering vara godkända på tillitsnivå 3, berättar Cecilia, som även själv både använder BankID och Freja eID+.