- Startsida
- Om webbplatsen
- E-legitimation
- Skaffa Freja tjänstelegitimation
Skaffa Freja tjänstelegitimation
Freja tjänstelegitimation är en e-legitimation som följer din anställning eller ditt uppdrag i Kungsbacka kommun. Det innebär att du legitimerar dig (loggar in) eller signerar i egenskap av tjänsteperson.
Kungsbacka kommun erbjuder Freja tjänstelegitimation till både anställda och externa uppdragstagare.
Det här behöver du för att skaffa Freja tjänstelegitimation
- Du måste ha ett aktivt användarkonto (AD-konto) i Kungsbacka kommun för att kunna skaffa Freja tjänstelegitimation. Om du inte har det, vänd dig till din närmsta chef.
- För att kunna hämta ut din tjänstelegitimation så måste du först verifiera din identitet genom att skaffa Freja+ som privatperson. Observera att du behöver den högre nivån av Freja e-legitimation (Freja+) för att hämta Freja tjänstelegitimation. Observera också att du behöver ha tillgång till ditt pass eller nationellt ID-kort för att kunna få direkt tillgång till Freja+.
- Ladda ner Freja-applikationen i företagsportalen (om du har tjänstetelefon), App-store eller Google Play. Du väljer själv om du använder din privata mobiltelefon eller din tjänstetelefon då det är möjligt att ha Freja på flera telefoner.
Läs mer om hur du skaffar Freja+ som privatperson här: Skaffa Freja (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Så här skaffar du Freja tjänstelegitimation
- Öppna Freja-appen i din mobiltelefon och tryck på ”skanna”.
- Logga in i webbappen nedan från din dator och skanna QR-koden som dyker upp.
Logga in till webbapp för att Skaffa Freja tjänstelegitimation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Frågor och svar
Support
Freja-konto (Freja och Freja+)
Om du har problem när det gäller registrering av ditt Freja-konto (Freja och Freja+) eller användning av appen så ska du vända dig till Frejas support.
Öppet alla dagar klockan 8–22.
Telefon: 08-38 88 58
E-post: support@frejaeid.com
Freja tjänstelegitimation
Om du behöver support gällande Freja tjänstelegitimation så kontaktar du IT- och telesupport. Du når IT- och Telesupport enklast genom att göra en
webbanmälan (artvise) Länk till annan webbplats. eller ringa till Service direkt, anknytning 44 44 och tonval 1.
Mer information finns på sidan IT-support (Insidan) Länk till annan webbplats.
Stöd och hjälp
Skaffa Freja (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hjälp med ID-handling, undvik vanliga misstag (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Freja tjänstelegitimation delade enheter (pooltelefon) pdf, 3.9 MB, öppnas i nytt fönster.
Överföra Freja till en ny enhet (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
