Skaffa Freja tjänstelegitimation

Freja tjänstelegitimation är en e-legitimation som följer din anställning eller ditt uppdrag i Kungsbacka kommun. Det innebär att du legitimerar dig (loggar in) eller signerar i egenskap av tjänsteperson.

Kungsbacka kommun erbjuder Freja tjänstelegitimation till både anställda och externa uppdragstagare.

Det här behöver du för att skaffa Freja tjänstelegitimation

  1. Du måste ha ett aktivt användarkonto (AD-konto) i Kungsbacka kommun för att kunna skaffa Freja tjänstelegitimation. Om du inte har det, vänd dig till din närmsta chef.
  2. För att kunna hämta ut din tjänstelegitimation så måste du först verifiera din identitet genom att skaffa Freja+ som privatperson. Observera att du behöver den högre nivån av Freja e-legitimation (Freja+) för att hämta Freja tjänstelegitimation. Observera också att du behöver ha tillgång till ditt pass eller nationellt ID-kort för att kunna få direkt tillgång till Freja+.
  3. Ladda ner Freja-applikationen i företagsportalen (om du har tjänstetelefon), App-store eller Google Play. Du väljer själv om du använder din privata mobiltelefon eller din tjänstetelefon då det är möjligt att ha Freja på flera telefoner.

    Läs mer om hur du skaffar Freja+ som privatperson här: Skaffa Freja (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så här skaffar du Freja tjänstelegitimation

  1. Öppna Freja-appen i din mobiltelefon och tryck på ”skanna”.
  2. Logga in i webbappen nedan från din dator och skanna QR-koden som dyker upp.

Logga in till webbapp för att Skaffa Freja tjänstelegitimation Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Frågor och svar

Varför behöver man Freja privat för att kunna skaffa Freja tjänstelegitimation?

Hela utfärdandeprocessen av tjänstelegitimation byggeratt du verifierar din identitet på ett säkert sätt, enligt tillitsnivå 3. Det gör du genom att skaffa Freja+ som privatperson.

Undvik dessa misstag vid registrering

Om du har problem vid registrering för att skaffa Freja+ så finns det här en guide med vanliga misstag att undvika vid registrering.
Hjälp med ID-handling, undvik vanliga misstag (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Så skaffar du Freja+ om du saknar pass eller nationellt ID-kort

Om du använder annan ID-handling, till exempel körkort, så behöver du besöka ett ATG-ombud för att verifiera din identitet.

Har du ett samordningsnummer?

Om du bor i Sverige och har ett styrkt samordningsnummer registrerat hos Skatteverket kan du få Freja+.

Om ditt land stöds kommer du automatiskt att kunna se registreringsstegen för Freja+ med ett samordningsnummer. Du måste använda ditt lands biometriska pass för att registrera dig.

För närvarande är alla EU/EES-medborgare berättigade att ha Feja+.

Har du skyddad identitet?

Om du har skyddad identitet behöver din chef kontakta IT-support för att få hjälp med att utfärda Freja tjänstelegitimation manuellt. Du når supporten genom att ringa till Service direkt, anknytning 44 44 och tonval 1.

Tjänstelegitimation på delade enheter

Med Freja tjänstelegitimation finns det stöd för delade enheter. Här finns information om hur du gör för att lägga till ett konto på en delad enhet.
Freja tjänstelegitimation delade enheter (pooltelefon) pdf, 3.9 MB, öppnas i nytt fönster.

Överföra Freja till en ny enhet

Här finns information om hur du gör för att överföra Freja till en ny enhet. Överföra Freja till en ny enhet (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Borttappad eller stulen telefon

Om du förlorar din telefon så rekommenderar vi att du genast tar kontakt med Freja Spärrservice för att spärra ditt Freja+, så att inte någon annan kommer åt att använda det. Du når Freja spärrtjänst på 08-27 00 29.

Om du får tillbaka din telefon, så kan du bara ta bort spärren från ditt Freja+ och tjänstelegitimation och använda det som vanligt igen.

Om du får en ny telefon, så kan du återställa ditt konto med din e-post. Men, av säkerhetsskäl, så behöver du lägga till din ID-handling i Freja igen.

Så här gör du:

  1. Installera Freja-appen på din nya enhet
  2. Välj ”redan användare”
  3. Välj ”Återställ konto” och följ anvisningarna i Freja-appen

Spärra Freja

Om du misstänker att någon har utsatt ditt Freja-konto för bedrägeri, så spärrar du kontot genom att ringa Frejas spärrtjänst på telefonnummer 08-27 00 29.

Spärrnumret är tillgängligt dygnet runt och är endast till för akut spärr av Freja.

Så avslutar du din Freja tjänstelegitimation

Din Freja tjänstelegitimation avslutas automatiskt i samband med att din anställning eller ditt uppdrag upphör i Kungsbacka kommun. Vill du av någon anledning ändå avsluta din Freja tjänstelegitimation så kontaktar du IT-support.

Support

Freja-konto (Freja och Freja+)

Om du har problem när det gäller registrering av ditt Freja-konto (Freja och Freja+) eller användning av appen så ska du vända dig till Frejas support.

Öppet alla dagar klockan 8–22.
Telefon: 08-38 88 58
E-post: support@frejaeid.com

Freja tjänstelegitimation

Om du behöver support gällande Freja tjänstelegitimation så kontaktar du IT- och telesupport. Du når IT- och Telesupport enklast genom att göra en
webbanmälan (artvise) Länk till annan webbplats. eller ringa till Service direkt, anknytning 44 44 och tonval 1.

Mer information finns på sidan IT-support (Insidan) Länk till annan webbplats.

Stöd och hjälp

Skaffa Freja (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hjälp med ID-handling, undvik vanliga misstag (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Freja tjänstelegitimation delade enheter (pooltelefon) pdf, 3.9 MB, öppnas i nytt fönster.
Överföra Freja till en ny enhet (Freja) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.