Boka resa med färdtjänst

Du kan boka färdtjänstresa på flera olika sätt. Du kan boka dygnet runt. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka din resa.

Du kan beställa din resa på olika sätt. Du kan boka en resa dygnet runt via:

När och hur bokar jag en färdtjänstresa?

Du kan boka resa tidigast 14 dagar innan planerad resa och fram till själva resdagen. Du väljer själv om du vill boka en resa i taget eller en tur- och returresa. Du meddelar vilken tid du önskar resa och bokningssystemet söker upp en tid inom 45 minuter för den önskade tiden. Tid och pris meddelas vid beställningstillfället.

Tänk på att resan kan ta ungefär dubbelt så lång tid som en direktresa med egen bil eller taxi, eftersom alla resor samordnas.

Har du en absolut tid att passa, till exempel ett tåg eller flyg, är det viktigt att du talar om detta när du beställer resan. Du beställer då en resa med så kallad senast framme-tid.

Boka din resa på Hallandstrafikens webbplats

Med färdtjänstens internetbokning kan du själv boka din färdtjänstresa när som helst på dygnet.

För att kunna logga in och boka din resa, måste du först skapa ett konto. Gå in på Samres (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och välj skapa konto. Då skickar Hallandstrafiken hem inloggningsuppgifter till din folkbokförda adress. Det tar alltså någon dag innan du kommer igång.

Boka din resa med app

Du kan också boka din resa med Hallandstrafikens app för serviceresor. Registrera dig på Samres (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och ladda ner appen Serviceresan från App Store eller Google Play till din mobiltelefon.

Endast färdtjänstresor går att boka digitalt

Observera att endast färdtjänstresor går att boka via internet och appen. Övriga resor till daglig verksamhet, arbets- och studieresor bokar du via beställningscentralen telefon 0771-90 05 00.

Vilken information behövs när jag bokar en resa?

När du bokar en resa ska du ange:

  • ditt namn och personnummer
  • adress du vill resa från och adressen du vill resa till. Glöm inte att ange om du har en tid att passa: en senaste-framme-tid.
  • om du behöver hjälp av chauffören till och från bilen eller annan hjälp, som kan lämnas enligt den reseservice som ingår. Läs mer om vilken reseservice som ingår.

Eftersom resorna samplaneras behöver du av utrymmesskäl också ange om du tar med:

  • hjälpmedel och vilken typ av hjälpmedel, till exempel rollator eller rullstol; hopfällbar eller inte
  • ledsagare, personal eller en medresenär
  • ledarhund
  • sällskapsdjur ska förvaras i bur eller väska.

Om du tar med en hemtjänstpersonal eller personlig assistent är det viktigt att du meddelar beställningscentralen att du vill boka en så kallad assistentresa.

Observera att trappklättrare inte finns i alla bilar. Trappklättrare kan inte heller användas i alla typer av trappor. Kontrollera därför med färdtjänstenheten om vilka villkor som gäller, i god tid innan du beställer resan. Tillstånd för trappklättring gäller under begränsad tid.

Hur och när kan jag avboka en beställd resa?

Du måste avboka resan senast en timme före bekräftad avresetid för att inte drabbas av onödiga kostnader. Avbokningen gör du via

Telefontider Färdtjänsten

Tisdag och torsdag klockan 10–12.
Övrig tid kan du mejla oss på teknik.fardtjanst@kungsbacka.se eller kontakta kommunens kundcenter Kungsbacka direkt.

Under sommaren har vi telefontid som vanligt, med undantag för vecka 31. Under denna vecka kan du istället ringa till Kungsabcka direkt.