- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Funktionsnedsättning
- Personligt stöd
- Personlig assistans
- Merkostnadersättning vid personlig assistans
Merkostnadersättning vid personlig assistans
Om din personliga assistent är sjuk och en vikarie utför assistansen kan du ansöka om ersättning för merkostnader via vår blankett.
Ansökan om merkostnadsersättning hanteras enligt vanlig myndighetsutövning och handläggare fattar beslut om insatsen enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) paragraf 9, punkt 2.
Detta ersätter merkostnadsersättningen
Vi ersätter assistansanordnaren med den faktiska merkostnaden, vilket är kostnaden motsvarande sjuklön till ordinarie personlig assistent. Förutsättningen är att du har anlitat en vikarie, det vill säga att assistans faktiskt har utförts.
Det ekonomiska stödet måste den enskilde själv, eller en person utsedd genom fullmakt, ansöka om i samband med att ordinarie personlig assistent är sjuk. Du ska göra en ansökan för varje tillfälle den ordinarie personlige assistenten är sjuk.
Vi behandlar ansökan utifrån de uppgifter du lämnat in, och vi kan avslå ansökan om det är ett ofullständigt underlag.
Ansökan ska innehålla person- och kontaktuppgifter
Vi behöver följande uppgifter:
- Den assistansberättigades namn, personnummer och kontaktuppgifter
- Eventuella kontaktuppgifter till fullmaktsinnehavare (fullmakt ska lämnas där det framgår vem som i den enskildes ställe har rätt att ansöka)
- Den assistansberättigade (eller dess företrädare) ska intyga att assistans har utförts, exempelvis genom att skriva under tidrapporterna för tillsatt vikarie.
- Uppgift om till vilket konto som ersättningen ska utbetalas.
- Underskrift av ansökan av den enskilde, eventuell företrädare eller i förekommande fall av fullmaktsinnehavare.
Uppgifter som styrker att merkostnad uppkommit och storleken på den
- Kopia på sjukfrånvaroanmälan eller tidsredovisning där namn, personnummer samt datum och klockslag för arbetspass som skulle ha fullgjorts karensdagen samt för dag 2-14 framgår.
- Kopia på lönespecifikation för ordinarie personlig assistent där ordinarie lön framgår, beloppet på utbetald sjuklön, uppgift om storlek på utbetald semesterersättning i procent samt kronor. Uppgift om storlek på utbetalda sociala avgifter i procent samt kronor framgår, samt uppgifter om storlek på övriga utbetalda avtalsbundna kostnader i procent eller kronor framgår.
- Information om er avtalsförsäkring.
- Kopia av vikariens tidsredovisning eller tidrapport som anger datum, timmar och klockslag för arbetspass som genomförts, underskriven av vikarien.
- Kopia på läkarintyg från och med den åttonde kalenderdagen i sjukperioden. Assistentens namn, personnummer, period för sjukskrivning samt omfattning av sjukskrivningen är tillräckligt.
- Beräkningsunderlag för merkostnader för Vård av barn (VAB), eller sjukperiod 15 och framåt och semesterersättning.
Du gör ansökan om merkostnadsersättning vid ordinarie personlig assistents sjukfrånvaro genom ansökningsblankett, inte med faktura.
Ibland behöver vi ytterligare uppgifter för att ärendet ska bli utrett i den omfattning som det kräver, då kontaktar vi dig.
Ansökan om sjuklön skickas till:
Kungsbacka kommun
Individ & Familjeomsorg
Sjuklön
434 81 Kungsbacka