Aktiviteter för dig med funktionsnedsättning

Det finns flera olika aktiviteter som du kan vara med i

om du har någon funktionsnedsättning.

Stöd och hjälp

Du som har en funktionsnedsättning

kan få stöd och hjälp från kommunen.

Läs mer om stöd och hjälp till dig med funktionsnedsättning (texten är inte lättläst)

Få hjälp med dina fritidsaktiviteter

Har du funktionsnedsättning och behöver hjälp

för att vara med på en fritidsaktivitet?

Kommunen ska först undersöka om du kan få hjälp.

Kontakta din socialsekreterare så får du veta mer.

Om du inte har en socialsekreterare

kan du kontakta Funktionsstödsenheten på telefon 0300-83 87 57.

Telefontid: måndag–fredag klockan 10–12.

Mötesplatser för unga

I hela kommunen finns det mötesplatser för dig som är 13 till 20 år.

Dit kan du komma för att träffa andra unga, starta ett projekt

eller arrangera till exempel disko, konsert eller loppis.

Om du har frågor om mötesplatserna och aktiviteterna där

kan du kontakta Ung i Kungsbacka

på mejladress kulturochfritid.ung@kungsbacka.se

Läs mer om mötesplatser för unga (texten är inte lättläst)

Kulturskolan

Kulturskolan har kurser i musik, drama och konst

för dig som är 7 till 20 år.

Läs mer om Kulturskolans verksamhet för dig med funktionsnedsättning (texten är inte lättläst).

Föreningar och andra som har aktiviteter

ParaMe

ParaMe är en webbplats där du kan få inspiration,

och där det finns träning och läger som du kan anmäla dig till.

Där kan du hitta föreningar och aktiviteter nära där du bor

för dig med funktionsnedsättning.

Läs mer på para-me.se (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Fotboll


Nybygget


Nybygget är en del av Kungsbacka IF

och är för barn och ungdomar som har en funktionsnedsättning.

Vi har tre lag som är uppdelade efter olika nivåer.

Nybygget 1


Nybygget 1 är för dig som är 14 år och äldre.

Vi tränar på lördagar.

Om du vill träna med oss kontaktar du Anders Hillertz, ledare:

telefonnummer: 0738-01 92 10

e-post: anders@hillertz.se

Nybygget 2


Nybygget 2 är för dig som är 14 år och äldre.

Vi tränar på tisdagar.

Om du vill träna med oss kontaktar du Marit Petersson, ledare:

telefonnummer: 0735-72 80 50

e-post: marit.pson98@gmail.com

Nybygget Barn


Nybygget Barn är för dig som är mellan 4 och 14 år.

Vi tränar på söndagar.

Om du vill träna med oss kontaktar du Karin Johansson, ledare:

Telefonnummer: 0707-31 73 87

Handboll


HK Aranäs har parahandboll för dig som har en funktionsnedsättning

och som har svårt att vara med på vanlig handbollsträning.

Klubben har lag både för dig som kan gå och för dig som använder rullstol.

Läs mer om Handboll för Alla (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Innebandy


Varla Heroes har innebandy för dig som har en funktionsnedsättning.

Läs mer om Varla Heroes (texten är inte lätläst) Länk till annan webbplats.

Dans


Kungsbacka Dansklubb har danskurser för dig som har en funktionsnedsättning.

Dansa och få motion och träffa nya vänner samtidigt!

Läs mer om Kungsbacka Dansklubb (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Musik och sång

Kungskören

Kungskören är en kör för alla som vill sjunga.

Sjung med rösten, hjärtat och med tecken!

Kören är för dig som är 12 år och äldre.

Läs mer om Kungskören (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.