Boka resa med färdtjänst

Du kan boka resa med färdtjänst på flera olika sätt.

Du kan boka resa när du vill, på dagen eller på natten.

Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka din resa.

Du kan ringa Samres beställningscentral på telefon 0771-900 500

för att boka din resa.

Resor till daglig verksamhet, arbetsresor och studieresor

kan du bara boka genom att ringa Samres beställningscentral.

Boka på Hallandstrafikens webbplats

Du kan själv boka din resa med färdtjänst

när du vill på Hallandstrafikens webbplats.

Men först måste du skapa ett konto

Klicka på länken nedan och välj ”Skapa konto”.

Då får du inloggningsuppgifter skickade hem till dig.

Det tar alltså någon dag innan du kommer igång

och kan boka första gången.

Resor till daglig verksamhet, arbetsresor och studieresor

kan du inte boka här utan bara genom att ringa Samres beställningscentral.

Boka på Hallandstrafikens webbplats (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Boka med Hallandstrafikens mobilapp

Du kan också boka din resa med Hallandstrafikens mobilapp Serviceresor.

Registrera dig genom länken nedan

och ladda ner mobilappen Serviceresor från App Store eller Google Play.

Resor till daglig verksamhet, arbetsresor och studieresor

kan du inte boka här utan bara genom att ringa Samres beställningscentral.

Registrera dig på Hallandstrafikens webbplats (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

När och hur bokar jag resa med färdtjänst?

Du kan boka resa tidigast 14 dagar innan resan

och senast dagen du ska resa.

Du kan boka en resa i taget eller en tur- och returresa.

Du väljer vilken tid du vill resa och du får en tid för din resa

som är maximalt 45 minuter från den tid som du önskade.

Du får också veta vad resan kostar.

Resan kan ta ungefär dubbelt så lång tid som en vanlig resa med bil

eftersom du kan behöva åka tillsammans med andra personer.

Det är viktigt att du säger till när du bokar resan

om du har en speciell tid att passa, till exempel ett tåg eller flyg.

Då bokar du en resa med så kallad “senast framme”-tid.

Vilken information behövs när jag bokar en resa?

Säg ditt namn och personnummer

och vilken adress du vill resa från och adressen du vill resa till

när du bokar en resa.

Glöm inte att säga om du har en tid att passa,

en “senaste framme”-tid.

Säg också om du behöver hjälp av chauffören

till och från bilen eller någon annan hjälp.

Du ska också säga om du tar med

  • något hjälpmedel, till exempel rollator eller rullstol

och om den är hopfällbar eller inte

  • en ledsagare, personal eller någon annan person
  • en ledarhund
  • något sällskapsdjur, till exempel hund eller katt.

Djuret ska vara i en bur eller en väska.

Om du tar med en hemtjänstpersonal eller personlig assistent

ska du säga till beställningscentralen

att du vill boka en så kallad assistentresa.

Hur och när kan jag avboka en resa?

Du måste avboka resan senast en timme innan du ska resa

för att inte behöva betala för en resa som du inte kommer att göra.

Du avbokar resan till Samres beställningscentral

eller Hallandstrafikens webbplats.

Avboka på Hallandstrafikens webbplats (texte är inte lättläst) Länk till annan webbplats.