- Startsida
- Trafik, resor och utemiljö
- Färdtjänst
- För dig som har färdtjänst
För dig som har färdtjänst
Här finns information för dig som har ett färdtjänsttillstånd.
Aktuellt inom färdtjänsten
Taxa för färdtjänst 2025
Den 7 januari 2025 revideras avgiften och kostnaden kommer då bli:
Område | Pris för vuxen | Pris för ungdom |
---|---|---|
Zon 1 (Kungsbacka tätort) | 55 kronor | 42 kronor |
Zon 2 (Kungsbacka kommun utanför tätorten) | 66 kronor | 51 kronor |
Zon 3 (Intilliggande kommuner) | 138 kronor | 105 kronor |
För de med tillstånd för väsentliga resor (resor till och från dagomsorg, daglig verksamhet, studier och arbete) finns sedan tidigare ett periodkort med högkostnadsskydd vilket kommer att finnas kvar med ett påslag för service och administration.
Förändringar kring beställningscentral
Kommunfullmäktige beslutade 5 november 2024 att lämna över ansvaret för beställningscentral för särskild kollektivtrafik till Hallandstrafiken. Beslutet träder i kraft 1 april 2025. Det innebär att Hallandstrafiken hanterar all särskild kollektivtrafik, inklusive skolskjuts, för samtliga kommuner i Halland.
För invånare i Kungsbacka kommun som är i behov av färdtjänst eller har rätt till skolskjuts betyder beslutet att det blir smidigare att beställa och genomföra resor. För resenärerna och dess eventuella företrädare blir ansvarsfördelningen också tydligare då de endast behöver vända sig till en aktör för alla typer av serviceresor.
Viktiga telefonnummer
- Beställ färdtjänstresa hos Beställningscentralen: 0771-900 500
- Anmäl försenad bil hos Beställningscentralen: 0771-900 500
- Avboka en resa hos Beställningscentralen: 0771-900 500
- Synpunkter eller klagomål på resan lämnas till Dynavas kundtjänst: 0774-41 10 00
- Fakturafrågor - kontakta Hallandstrafiken: 0771-750 600
- Frågor om betalning eller autogiro - kontakta Visma Collector:
0771-232 400 - Frågor om reglerna kring färdtjänst - kontakta kommunens kundcenter 0300-83 40 00
- Frågor om ditt tillstånd - kontakta Beställningscentralen: 0771-900 500
- Boka sjukresa hos Resam: 0771-910 090
Frågor och svar
När går mitt tillstånd ut?
Längden på ett tillstånd är alltid individuellt. Du kan alltid kontakta Beställningscentralen om du vill veta giltighetstiden på ditt tillstånd. Du kan antingen logga in på Beställningscentralens e-tjänst Länk till annan webbplats. eller ringa till deras kundtjänst: 0771-900 500
Vad gör jag om mitt tillstånd har gått ut?
Har du fortsatt behov av färdtjänst när ditt tidsbegränsade tillstånd löper ut ansvarar du själv för att ansöka om nytt tillstånd. Du måste lämna in din ansökan senast en månad innan ditt aktuella tillstånd går ut till färdtjänstutredarna. Du måste på nytt tydligt beskriva varför du inte kan åka med allmänna kommunikationer. Det räcker inte med att hänvisa till tidigare ansökan eller tidigare läkarutlåtande. Glöm inte att bifoga ett nytt och aktuellt läkarutlåtande.
När och hur bokar jag en färdtjänstresa?
Du kan beställa din resa på olika sätt. Du kan boka en resa dygnet runt via:
- Dynavas beställningscentral, telefon 0771-90 05 00
- Hallandstrafikens webbplats Serviceresan
Länk till annan webbplats.
- Hallandstrafikens app Serviceresan
Du kan boka resa tidigast 14 dagar innan planerad resa och fram till själva resdagen. Du väljer själv om du vill boka en resa i taget eller en tur- och returresa. Du meddelar vilken tid du önskar resa och bokningssystemet söker upp en tid inom 45 minuter för den önskade tiden. Tid och pris meddelas vid beställningstillfället.
Tänk på att resan kan ta ungefär dubbelt så lång tid som en direktresa med egen bil eller taxi, eftersom alla resor samordnas.
Har du en absolut tid att passa, till exempel ett tåg eller flyg, är det viktigt att du talar om detta när du beställer resan. Du beställer då en resa med så kallad senast framme-tid.
Observera att endast färdtjänstresor går att boka via internet och appen. Övriga resor till daglig verksamhet, arbets- och studieresor bokar du via beställningscentralen telefon 0771-90 05 00.
Boka din resa på Hallandstrafikens webbplats
Med färdtjänstens internetbokning kan du själv boka din färdtjänstresa när som helst på dygnet.
För att kunna logga in och boka din resa, måste du först skapa ett konto. Gå in på Serviceresan (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och välj skapa konto. Då skickar Hallandstrafiken hem inloggningsuppgifter till din folkbokförda adress. Det tar alltså någon dag innan du kommer igång.
Boka din resa med app
Du kan också boka din resa med Hallandstrafikens app för serviceresor. Registrera dig på Serviceresan (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats. och ladda ner appen Serviceresan från App Store
Länk till annan webbplats. eller Google Play
Länk till annan webbplats. till din mobiltelefon.
Endast färdtjänstresor går att boka digitalt.
Instruktionsfilmer för appen
Vilken information behövs när jag bokar en resa?
När du bokar en resa ska du ange:
- ditt namn och personnummer
- adress du vill resa från och adressen du vill resa till. Glöm inte att ange om du har en tid att passa: en senaste-framme-tid.
- om du behöver hjälp av chauffören till och från bilen eller annan hjälp, som kan lämnas enligt den reseservice som ingår.
Eftersom resorna samplaneras behöver du av utrymmesskäl också ange om du tar med:
- hjälpmedel och vilken typ av hjälpmedel, till exempel rollator eller rullstol; hopfällbar eller inte
- ledsagare, personal eller en medresenär
- ledarhund
- sällskapsdjur ska förvaras i bur eller väska.
Om du tar med en hemtjänstpersonal eller personlig assistent är det viktigt att du meddelar beställningscentralen att du vill boka en så kallad assistentresa.
Observera att trappklättrare inte finns i alla bilar. Trappklättrare kan inte heller användas i alla typer av trappor. Kontrollera därför med färdtjänstenheten om vilka villkor som gäller, i god tid innan du beställer resan. Tillstånd för trappklättring gäller under begränsad tid.
Var kan jag resa?
Kungsbackas färdtjänstområde delas in i tre zoner och du kan resa inom och mellan dessa zoner med ditt vanliga färdtjänsttillstånd.
- Zon 1: Kungsbacka stad
- Zon 2: Utanför Kungsbacka stad men inom kommunen
- Zon 3: Göteborgs, Mölndals, Härrydas, Marks och Varbergs kommun.
Vill du resa utanför dessa tre zoner kan du ansöka om riksfärdtjänst. Mer information och ansökningsblankett hittar du på sidan om Riksfärdtjänst.
Det här ingår i zon 1
Zon 1 innefattar Kungsbacka stad och har följande gränser:
- Norr: Borgåsliden 29, Arendalsvägen 33, Borgåsvägen 5, 15, 19 och 40, Björkrisvägen till och med 67, Mor Selmas, Mor Johannas, Mor Eleonoras, Mor Charlottas, Mor Annies och Mor Fridas väg.
- Nordost: Höglandavägen 45.
- Öster: Tölö Ängar, Hällingsjövägen till och med 63.
- Söder: Hammargårdsvägen, Fogdegårdsvägen till och med 105.
- Väster: E6:an avgränsar i väster.
Vad är en färdtjänstresa?
Färdtjänst använder du när du vill:
- hälsa på vänner
- göra inköp
- besöka frisören
- gå på teater eller bio
- göra någon form av fritidsaktivitet
- dagvård eller dagomsorg
Vad är inte en färdtjänstresa?
Färdtjänst gäller inte för resor till:
- sjukvård
- sjukvårdande behandling
- sjukgymnastik
- tandvård
- rehabiliteringsinsatser
- utprovning av hjälpmedel
- till och från grundskola, anpassad skola och anpassad gymnasieskola. Dessa resor ligger inom skolans ansvarsområde.
För att boka sjukresor kontaktar du Hallandstrafikens tjänst Resam på telefon 0771-91 00 90. Läs mer om sjukresor med Resam (Hallandstrafiken) Länk till annan webbplats..
Vad kostar resan?
Taxan är kollektivtrafikens taxa med 25 procents tillägg.
- Inom en zon: vuxen 55 kronor, ungdom 42 kronor
- Två zoner: vuxen 66 kronor, ungdom 51 kronor
- Tre zoner: vuxen 138 kronor, ungdom 105 kronor
- Nattaxa: ordinarie taxa + 25 kronor, gäller även ungdomar
Kungsbackas färdtjänstområde delas in i tre zoner:
- Zon 1: Kungsbacka stad
- Zon 2: Utanför Kungsbacka stad men inom kommunen
- Zon 3: Utanför kommunen men inom Göteborg, Mölndal, Härryda, Mark eller Varberg
Ska du resa till en plats utanför zon 3 gäller riksfärdtjänst. Läs mer på sidan om Riksfärdtjänst.
Vet du om att du som har färdtjänst även har rätt till att ta med dig en vän kostnadsfritt på resor med Västtrafik? Läs mer om reshjälpskortet (Västtrafik) Länk till annan webbplats.
Hur och när betalar jag resan?
Du betalar dina färdtjänstresor mot faktura. I början av varje månad får du en faktura som avser de resor du gjort under föregående månad och kostnaden för eventuella medresenärer. Vill du att din medresenär betalar sin egen resa får du själv ta betalt av denne. Har du inte rest alls någon månad får du inte heller någon faktura.
Var vänder jag mig med frågor på fakturan?
Frågor om innehållet på fakturan besvaras av Hallandstrafiken på telefon 0771-75 06 00 eller via Hallandstrafikens webbplats Länk till annan webbplats..
Frågor om betalning eller autogiro besvaras av Visma Collector på telefon 0771-23 24 00
Observera att färdtjänstutredarna på kommunens färdtjänstenhet inte har tillgång till fakturorna och kan därför inte besvara frågor som rör fakturan.
Hur och när kan jag avboka en beställd resa?
Du måste avboka resan senast en timme före bekräftad avresetid för att inte drabbas av onödiga kostnader. Avbokningen gör du via:
- Beställningscentralen, telefon 0771-90 05 00
- Serviceresan (Hallandstrafiken)
Länk till annan webbplats.
- Mobilapp Serviceresan
Instruktionsfilmer för appen
Hur använder jag appen för serviceresor?
Boka, avboka och ändra resor
Du som har färdtjänst kan boka, ändra och avboka själv. Du som har resor till arbete, studier, daglig- eller dagverksamhet kan inte boka denna typ av resor i appen, du kan dock se och avboka dessa själv.
När du bokar din resa kan du boka den 14 dagar fram i tiden. Du kan även avboka och ändra din resa. Den går dock inte att avboka eller ändra om den är för nära i tiden och bilen har börjat köra för att hämta upp dig.
Se fordonet på kartan i realtid
När du bokat en resa får du en bokningsöversikt och i den kan du se din resa på en karta. Cirka 5 minuter innan du blir upphämtad kan du se var fordonet befinner sig på kartan i appen.
Månadskostnader och tillstånd
I appen har du god översikt över dina månadskostnader samt hur länge dina tillstånd gäller.
Svårt med det digitala? Utse ett ombud!
Om du har svårt med det digitala kan du utse ett ombud som kan hantera dina resor åt dig i appen.
Läs mer och se instruktionsfilmer hos Hallandstrafiken Länk till annan webbplats.
Vart vänder jag mig med synpunkter eller klagomål på resan?
Synpunkter eller klagomål på en färdtjänstresa kan du lämna till Dynavas kundtjänst:
Blir jag kompenserad för försenad bil?
Av olika orsaker kan beställd färdtjänstbil bli försenad och inte komma på den bekräftade tiden. Är bilen försenad 10 minuter eller mer ringer du och efterlyser den hos beställningscentralen, telefon 0771-900 500.
Vad gör jag om bilen inte kommer på bekräftad tid?
Försening som beror på omständigheter som inte går att påverka, exempelvis trafikstörning, extrem väderlek och liknande kompenseras inte.
Det är Dynavas kundtjänst som utreder om du har rätt till kompensation. Enligt Dynavas resegaranti kan du bli kompenserad om en bil är försenad mer än 30 minuter efter bekräftad tid. Kompensationen utges med en gratis enkelresa, under förutsättning att du anmält förseningen till beställningscentralen, telefon 0771-900 500. Visar utredningen att du har rätt till kompensation kontaktar Dynava dig. Nästa gång du beställer en resa meddelar du att du vill använda dig av den resa du fått enligt resegarantin.
Var vänder jag mig om jag glömt något i bilen?
Du kontaktar Dynavas kundtjänst:
0774-41 10 00
kundtjanst.kungsbacka@dynava.com
Vilken hjälp kan jag få av chauffören?
I chaufförens arbetsuppgifter ingår en så kallad generell reseservice. I den generella reseservicen ingår att:
- hjälpa en person in och ur bilen och att följa personen till boendet, med boendet så menas antingen portentré eller fastighetsgränsen.
- säkerställa att personal på boendet tar emot personen
- säkerställa att personen blir omhändertagen om personal på boende inte finns på plats
- hjälpa till med i och urlastning av ett nödvändigt hjälpmedel
- erbjuda bärhjälp med antingen två kassar eller en resväska mellan bil och portentré eller fastighetsgräns
- hjälpa personen med säkerhetsbältet
- trappklättra, för dig med tillstånd för trappklättring.
När du beställer din resa hos beställningscentralen så beställer du även den reseservice som du behöver.
Får jag ta med någon på resan?
Medresenär
Som färdtjänstresenär har du möjlighet att ta med en person som resesällskap. Detta kallas för medresenär och bokas på samma gång som du beställer din resa. Medresenären och du påbörjar resan tillsammans och följs åt under hela resan. Du kan alltså inte plocka upp eller släppa av en medresenär längs med resan. Kostnaden för medresenären tas ut enligt samma färdtjänsttaxa som du själv betalar och debiteras på din månadsfaktura. Vill du att medresenären själv ska stå för sin kostnad får du alltså själv ta betalt av denne.
Egna barn
Förutom en medresenär får du även ta med dig egna barn under 12 år. Barn under sju år åker med gratis. För barn som är sju till och med elva år betalar du en egenavgift enligt färdtjänsttaxan för barn och ungdom. Kostnaden debiteras på din månadsfaktura. Bälteskudde finns i alla bilar. Behöver ditt barn en bilbarnstol eller annan bilsäkerhetsutrustning tar du själv med det och installerar det i bilen.
Hemtjänstpersonal
Hemtjänstpersonal och personlig assistent reser med dig gratis. När du bokar resan meddelar du att du vill boka en assistentresa.
Ledsagare
Enligt färdtjänstlagen är ledsagare en person som du måste ha med under själva resan för att resan ska kunna genomföras. Behovet av ledsagare grundar sig på din funktionsnedsättning och de behov du har under själva resan. Behovet ska alltså vara knutet till själva resan och inte till exempelvis vistelsen vid resmålet. Kan du resa själv, med den hjälp som chauffören kan ge, men behöver hjälp på själva resmålet har du möjlighet att ta med en medresenär enligt ovan.
För att få ta med en ledsagare behöver du först ansöka om detta på en särskild blankett. Behovet av ledsagare ska också styrkas med läkarutlåtande eller intyg från sakkunnig inom aktuellt område.
Psykisk funktionsnedsättning ska styrkas av legitimerad psykolog. Läkarutlåtandet skickar du in tillsammans med ansökan till kommunens färdtjänstenhet. Adressen hittar du på ansökningsblanketten.
Beviljas du ledsagare åker denne med utan kostnad.
Reshjälpskort för kollektivtrafiksresor
Reshjälpskortet ger dig som är färdtjänstberättigad möjlighet att ta med dig en vän eller ledsagare avgiftsfritt med den allmänna kollektivtrafiken.
Vilka hjälpmedel får jag ta med?
Du får ta med ett hjälpmedel som du behöver för att kunna genomföra resan. På samma gång som du beställer resan meddelar du vilken typ av hjälpmedel du behöver ta med, till exempel hopfällbar rullator eller hopfällbar rullstol. Har du beviljats rullstolsbuss på ditt beslut innebär detta att du reser sittandes i din rullstol. Hjälpmedel som du behöver endast på resmålet berättigar inte till en annan fordonstyp än den som du fått beviljad enligt ditt beslut.
Hur mycket bagage får jag ta med?
Du får ta med dig max två kassar, till exempel matvarukassar, eller en resväska.
Finns det bilbarnstol eller bälteskudde i bilarna?
Bälteskudde finns i alla bilar. Behöver ditt barn en bilbarnstol eller annan bilsäkerhetsutrustning tar du själv med det och installerar det i bilen.
Får jag ta med mig min ledarhund eller husdjur?
Ledarhund och sällskapsdjur får följa med på resan. Sällskapsdjur ska då förvaras i bur eller väska under resan. På samma gång som du beställer resan meddelar du också om du tar med ledarhund eller sällskapsdjur.
Vad innebär trappklättring?
Trappklättring är en form av bärhjälp och service som ligger utanför lagen om färdtjänst och sjukresor. Genom trappklättring kan en person som är rullstolsburen ta sig upp och nerför en trappa utan att behöva lämna rullstolen.
- Från den första januari 2021 gäller tillståndet för trappklättring i högst ett år från det att tillståndet är utfärdat. Det innebär att du som redan nyttjar trappklättring kan ha kvar det i ett år från det datumet.
- Från den första januari 2021 kan du endast få trappklättring på den hemadress som du är folkbokförd på, samt ytterligare två adresser.
- Efter ett år utförs inte längre trappklättring och inför det kommer du att behöva anpassa din bostad. Det kan du göra genom att ansöka om bostadsanpassningsbidrag.
Observera att trappklättrare inte finns i alla bilar och kan inte heller användas i alla typer av trappor. Kontrollera därför med färdtjänstenheten om vilka villkor som gäller, i god tid innan du beställer resan. Hjälp enligt reseservicen bokar du hos beställningscentralen samtidigt som du beställer resan.