Maten i förskolan och skolan

Vi serverar lunch till barnen och eleverna

i Kungsbacka kommuns förskolor och skolor.

Vi serverar också frukost och mellanmål

till barnen i förskolorna och på fritidshemmen.

Barnen behöver bra mat för att må bra

och för att kunna prestera bra i skolan.

Därför försöker vi göra både maten

och platsen där barnen äter så bra som möjligt.

Vi lagar nästan all mat från grunden och efter egna recept.

Vi väljer kött noga och de råvaror som är bäst just nu,

och vi serverar mer vegetarisk mat.

Du behöver inte betala något för maten.

Vilken mat blir det idag?

Här kan du se vilken mat vi serverar i förskolorna,

grundskolorna och på gymnasiet.

Se veckans matsedel (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Du kan också ladda ner mobilappen Skolmaten

och se maten vi serverar.

Mobilappen är gratis att ladda ner.

Bra mat och mycket att välja på

Vi serverar mat som eleverna tycker är god, som har mycket näring

och som har ett bra pris.

Vilken mat det blir planerar vi för en termin i taget.

Varje dag serverar vi:

en varmrätt, som är antingen kött, fisk, kyckling,

vegetariskt eller soppa

en andra varmrätt som eleverna kan välja istället

potatis, ris, bulgur, couscous eller pasta till varmrätten

en salladsbuffé med många olika grönsaker

hårt och mjukt bröd

pålägg till brödet om varmrätten är en soppa

vatten eller mjölk att dricka.