Digital konstrunda

Gå en självguidande konstrunda i stadskärnan och upplev vackra skulpturer och storslagna konstverk.

Livets träd, av Lars Stocks på Kungsbacka torg

Livets träd – Lars Stocks (1932–2018)

Plats: Kungsbacka torg

Materialet är koppar och föreställer asken Yggdrasil – med tre livgivande källor som rinner ner i en liten damm, en poetisk idé där trädet skulle symbolisera historik som livskraft och styrka i innerstaden. Livets träd donerades av Lions 1981. Vid trädet finns en skylt där konstnären skrivit om konstverkets idé.

Inne i Kungsmässan finns ytterligare ett träd av Lars Stocks. Rötterna mellan de båda träden lär idémässigt vara sammanlänkade för att ena de båda köpcentren.

Blommans Cirkel – Vladimir Stoces (född 1956)

Plats: Badhusparken

Bronsstaty av små barnfötter runt ett par vuxenfötter. Verket är ett ”hommage” till Beda Hallberg, född i Onsala och majblommans skapare. Konstverket köptes in av Kungsbacka kommun 2007 när majblomman firade 100-årsjubileum. Cirkelformen av granit ska påminna om en blomma och de barfota barnfötterna visar på sårbarhet, utsatthet och skönhet. De stora fotavtrycken symboliserar den starka kvinnan Beda Hallberg.

Glädjens källa - A J G Bissmarck

Plats: Badhusparken

Springbrunn Vattenskulpturen ”Glädjens källa” är en springbrunn i järnkonstruktion, tillverkad på Göteborgs mekaniska verkstad i slutet av 1800-talet. Fontänen var en gåva till Kungsbacka av firman A J G Bissmarck i samband med invigningen av stadens vattenverk 1897. Den installerades här 1901 och har i folkmun kallats för ”syndafloden”.

Skulptur i form av en isbjörn vid namn Snövit av  Björn Wennergren

Snövit – Björn Wennergren (1910–1978)

Plats: Badhusparken

Materialet är granit och är Kungsbackas första inköpta skulptur 1947. Konstnären var konservator på Göteborgs Naturhistoriska museum. Skulpturen är av vit ”Drottning Astrid granit” från ön Skäringen utanför Strömstad.

Kungsbackagummans staty i stadshusparken

Kungsbackagumman – Svenrobert Lundquist (född 1940)

Plats: Stadshusparken

Materialet är av brons. Skulpturen föreställer den rikskända Kungsbackagumman, Britta-Lena Andersson som levde i staden 1824–1904. Hon var en klok gumma som inte bara botade Kungsbackabor, utan som också tog emot långväga patienter tack vare sina kunskaper. Hennes salvor av medicinalväxter tillverkades en bra bit in på 1900-talet och såldes på apotek. Samma dag som hon avled skedde ett större jordskalv som man trodde berodde på att hon tagit med sina krafter till himlen. Men det visade sig vara ett kraftigt skalv i Oslofjorden som uppmättes till magnituden 5,4.

Stenlabyrinten utanför Kulturhuset Fyren

Labyrinten – färdigställd 2003, initiativtagare Leif Carlberg

Plats: Kulturhuset Fyren

Denna modell kommer från Skallanäs utanför Onsala. Här ligger över 780 stenar som kommer från en stenbrytning på Fjärås Bräcka. Runt kusterna i Sverige finns över 400 labyrinter. Man vet inte exakt vad de har haft för betydelse, men de påträffas ofta i anslutning till havet eller vid förhistoriska gravfält. De kan vara uppbyggda i magiskt syfte för att kunna påverka vädrets makter och fiskelycka eller som hedniska fruktbarhetsriter.

Mätaren är en stenskulptur i form av ett vågigt stenblock

Mätaren – Per Agélii (född 1966)

Plats: Kulturhuset Fyren

Materialet är grå bohusgranit. Mätaren är en larv som i slowmotion ser ut att vara på väg in i labyrinten. Bakom mätaren syns spår efter att den rört sig något. Konstnären tänker sig stigen mellan Mätaren och labyrinten som en tidslinje. Bakom Mätaren är tiden använd och förfluten, framför den finns oanvänd framtid – ihoprullad till ett nystan i form av en labyrint.

Stenstatyn grisar

Grisar – Per Agélii (född 1966)

Plats: Kulturhuset Fyren

Materialet är betong och en gåva från Freeport 2001 (idag Hede Fashion Outlet), till lekparken vid kulturhuset.

Lekskulpturerna Hästen och Båten – Peter Sundman (född 1949)

Plats: Kulturhuset Fyren

Hästen och Båten köptes in 1994 när kulturhuset Fyren invigdes. De omtyckta lekskulpturerna används flitigt till lek och klättring. Peter Sundman har även gjort sagogrottan inne i bibliotekets barnavdelning.

Stenstolar är ett konstverk av stolar gjorda i sten

Stenstolar – Eric Therét (född 1945)

Plats: Kulturhuset Fyren

Materialet är granit och köptes in 1997 från utställningen Sculptura i Falkenberg. ”Att vila under träden i eller vila ögonen i”, konstnärens anmärkning. Detta är två av de tolv stolar som ingick i skulpturgruppen ”De levandes cirkel”. Stolarna är till för att användas, ”konst i stadsmiljö ska vara tillgänglig för alla” sa konstnären själv.

Kulramen – Kenneth Andersson (1943–2017)

Plats: Kulturhuset Fyren

Materialet är granit och metall och beställdes till Må daghem i Fjärås 1992. Skulpturen flyttade till kulturhusparken i början av 2000-talet. Konstnären ser kulramen som en symbol för ett sunt och realistiskt ekonomiskt tänkande samtidigt som det är en kul ram. Materialet sten har valts med tanke på stenarna i Li och för att stenbearbetning har gamla traditioner i Fjärås.

Vit staty i form av en gasell

Gasell – Kjell Lundberg (1911–1990)

Plats: Kulturhuset Fyren

Materialet är cement i lager på armeringsstomme. Skulpturen för tankarna till sagor och till en fjärran värld. Konstnären bodde i Idala, utanför Kungsbacka, och lät uppföra cirka 20 olika cementskulpturer i sin trädgård till minnet av den lyckliga tid och ”paradisliv” som han och hans hustru levde under 1960-talet. I kulturhuset Fyren, våning 1, finns även en skulptur på hustrun Birgit och den bevingade hästen Pegasus.

Konstverk som på kvällen använder ljus i olika färger för att skina upp omgivningen

Connections - Annika Oskarsson och Thomas Nordström (födda 1967)

Plats: Varlaskolan

Titeln Connections kan relateras till möten, kontaktytor, nätverk, anslutningar, överbryggningar, kopplingar, kretsar... Det kan handla om möten mellan människor lokalt här och nu eller globalt via digitala länkar. Ibland uppstår också länkar i tiden mellan dåtid, samtid och framtid. Kollektiva och personliga minnen kopplas samman i nya berättelser och samtal. Gestaltning Två karaktärer, två organismer eller två artefakter har tagit plats mellan skolan och idrottshallen. Det är oklart om de har gått hit eller vuxit upp ur jorden. Den ena ser mer ut som en varelse med två ben och en arm. Den andra kan tolkas som en växt med en stam och två grenar. Trots sina olikheter i form, färg och mönster så har de tveklöst ”Connections”. Den nära sammankopplingen kan vara ett släktskap, familjer av samma art, pågående naturlig evolution eller olika innovationer och generationer av teknik.

De är också kopplade till varandra bokstavligt genom att en del på den ena individen ansluter till en del på den andra, som nervceller där dendriter möter varandra och alstrar synapser, eller två idrottares händer som möts i en high five efter mål och målgivande passning; samarbete och respekt! Mönster och ornamentik på de olika formerna är inspirerade från olika håll tex hjärnvindlingar, elektronik och ormbunksblad. Tillsammans bildar de kostymer, lapptäcken eller skal med olika sammanlänkade element. Skulpturerna är höga. De tar plats utan att vara monumentala. De bygger identitet och atmosfär och medverkar till att bilda ett centrum mellan staden, skolan, idrottsplatsen och parken. Uttrycket är tänkt att vara associativt, tolkningsbart och lekfullt men inte barnsligt. En del av ljuset har en interaktiv funktion, som du kan se när mörkret har lagt sig.

Text: konstnärerna

Change of Direction – Maria Miesenberger (född 1965)

Plats: Framför Kungsbacka badhus

En gestalt som med sin placering och sitt uttryck signalerar både styrka, lekfullhet och mod. Han hovrar tankfullt inför sina möjligheter, beslut och val – fria eller påtvingade av ålder, livet, tiden, politiken och krigen i världen. Vars yta är täckt av ett ingraverat stiliserat mönster hämtat från hornhinnans nerv. Hornhinnan; ögats fönster mot världen, som möjliggör vårt seende samtidigt som den skyddar ögat och vid beröring får oss att ofrivilligt blinka, blunda.

Den känsliga dolda insidan vrängd ut och in till en lika känslig utsida, hud. Ett vibrerande membran i mötet med sig själv, livet, och dess utmaningar. Genom att lägga det vanligtvis dolda, kroppsliga, utanpå uppmanas och påminns vi om att både se inåt, blicka tillbaka men också öppna ögonen för det som finns och sker här och nu inför våra ögon i vår egen samtid. En ung individ som tar livet och platsen i anspråk, som utmanar, men som också skapar en stilla närvaro med sin i ögonblicket frusna rörelse av möjligheter.

Big Splash är ett konstmönster i keramiken på Kungsbacka badhus

Big Splash – Mari Rantanen (född 1976)

Plats: Kungsbacka badhus

Materialet är kakelmosaik vid alla fyra fasader. Utgångspunkten för Mari Rantanens Big Splash var att gestalta en helhet med positiv och optimistisk utstrålning samtidigt som den skulle generera ljus och energi och stärka platsens identitet. Den konstnärliga gestaltningen är sammansatt av två olika typer av mönster och tecken som formar ett icke hierarkiskt visuellt språk med varierande och upplyftande färgkombinationer.

”Mönstret runt södra fasaden och trappan markerar tydligt entrén till simhallen som mötesplats med former som föreställer vattenstänk, plask, den roliga leken i vattnet. Det är höjdpunkt i gestaltningen. Här ska man träffas innan man går in.

Fasaden mot öster (parkering) och väster (parken) har mönster som är inspirerade av rörelsen när man simmar fram och tillbaka i simbassäng och mönstret vägleder publiken mot entrén från olika sidor av byggnaden.

Fasad mot norr kombinerar mönstret från väster och öster till en annorlunda helhet som är intresset att se både på lång håll och nära, med förändringar i rörelse och färg som blir synliga i olika takt som man närmar sig badhuset från staden." citat av Mari Rantanen