Välkommen till Aranäsgymnasiet

Bild på gymnasieelever som går i en skolkorridor

Aranäsgymnasiet är en modern gymnasieskola både till det yttre och inre. Hos oss träffar du engagerade lärare som tillsammans med dig planerar din studiegång. Tillsammans skapar vi en trivsam skola med generös och respektfull atmosfär.

Öppet hus

Aranäsgymnasiet har öppet hus i januari och november varje år. Då är du som ska välja välja gymnasieutbildning varmt välkommen till oss. Ta chansen att träffa elever, lärare, se skolornas lokaler och ta reda på mer om den utbildning du är intresserad av.

Öppet hus läsåret 2024/2025

• Onsdag 20 november 2024 17-20
  • Tisdag 14 januari 2025 17-19

Varmt välkommen till oss!

Om Aranäsgymnasiet

Aranäsgymnasiet ligger i centrala Kungsbacka, ungefär tio minuters promenad från buss- och järnvägsstationen. Skolan erbjuder sju nationella program med flera olika inriktningar och möjligheter till individuella val. På skolan finns också det internationella programmet International Baccalaureate. Du har möjlighet att läsa in högskolebehörighet på alla program.

Ljusa och öppna lokaler

Skolans lokaler är ljusa, öppna och med stor rymd. Eleverna på skolan har sina egna hemvister där man har många av sina lektioner. Här har också de flesta av programmets lärare sina arbetsrum.

Upplev vår skola i VR

Nu kan du besöka vår skola och titta på våra lokaler digitalt. Rundturen gör sig bäst med VR-glasögon men fungerar också i webbläsaren. Välkommen!

Digital rundtur Länk till annan webbplats.

Ett fönster mot framtiden

På Aranäsgymnasiet arbetar vi mycket med elevinflytande. För oss är det viktigt att utbildningen inte bara ger dig ämneskunskaper, vi vill också ge dig en bra start för din fortsatta resa genom livet.

Internationella samarbeten

Aranäsgymnasiet är en certifierad ambassadörskola till Europaparlamentet. Vi är också väldigt glada över vårt samarbete med skolor runt om i Europa.

Erasmus+ Ackreditering

Kungsbacka kommuns gymnasieskolor har fram till 2028 beviljats platser inom EU:s program Erasmus+ Ackreditering. Erasmus+ ger elever och lärare på gymnasierna möjlighet till arbetsplatsförlagt lärande, språkutbyte, studiebesök och jobbskuggning inom Europa.

En egen dator

När du börjar i årskurs 1 får du en bärbar dator som du använder i undervisningen. Datorn är ett hjälpmedel både som läromedel, planeringsverktyg och för presentationer och kommunikation.

Aranäsgymnasiet

Öppettider från och med 7 augusti