- Startsida
- Lättläst
- Omsorg och hjälp
- Behöver du hemtjänst eller att bo på ett vård- och omsorgs-boende?
Behöver du hemtjänst eller att bo på ett vård- och omsorgs-boende?
Om du vill bo kvar hemma men har svårt att klara
att ta hand om dig själv kan du få hjälp.
Hemtjänst
Om du vill bo kvar hemma men har svårt att klara
att ta hand om dig själv kan du få hemtjänst.
Då kan du få hjälp hemma hos dig till exempel med
att handla mat, duscha, städa och tvätta.
Du ansöker om stöd hos en biståndshandläggare.
Biståndshandläggaren beslutar om hjälp utifrån dina behov.
Vård- och omsorgs-boende
Är du är äldre och behöver mer hjälp och vård än vad
du kan få i hemmet. Då kan du ansöka om en plats på ett vård- och
omsorgs-boende i Kungsbacka.
På ett boende har du ditt eget rum.
Det finns gemensamma ytor och personal i närheten
dygnet runt.
Där kan du få omsorg och hjälp både på dagen och på natten,
till exempel med att tvätta dig, klä på dig och att äta.
Du ansöker hos din biståndshandläggare.
Biståndshandläggaren beslutar om hjälp utifrån dina behov.
Vad kostar det att ha hemtjänst?
Du som har hemtjänst betalar en avgift.
Hur mycket du ska betala beror på hur mycket hjälp du får
och vad din inkomst är.
Därför ska du varje år berätta för oss vad din inkomst är
så du kan få rätt avgift.
Om du har väldigt liten inkomst kan du slippa betala avgift.
Vad kostar det att bo
på ett vård- och omsorgs-boende?
Du som bor på ett vård- och omsorgs-boende betalar för tre saker:
- Hyra för din lägenhet.
- Mat
- Vård och omsorg
Hyra och mat är fasta avgifter.
Hur mycket du betalar för omsorg
beror på vad din inkomst är.
Du kan få pengar om du har liten pension
Du kan få pengar om du har liten pension.
Det heter bostads-tillägg och hur mycket du får
beror på hur mycket pension du har och vad ditt boende kostar.
Du ansöker hos Pensionsmyndigheten.
Kontakta oss
Du kan kontakta oss på telefon eller e-post
om du vill veta mer om att ha hemtjänst
eller att bo på ett vård- och omsorgs-boende.
