Du kan få hjälp om din inkomst inte räcker

Om din inkomst inte räcker för dig eller din familj

kan du ansöka om att få hjälp, så kallat ekonomiskt bistånd.

Men du får bara ansöka om ekonomiskt bistånd

efter du har gjort allt du kan för att själv ordna din ekonomi.

Kontakta kommunen där du bor om dina inkomster inte räcker

för dig eller din familj och du vill ansöka om ekonomiskt bistånd.

Det här ska du göra innan du kan

ansöka om ekonomiskt bistånd

Innan du kan ansöka om ekonomiskt bistånd

måste du först göra allt du kan för att själv ordna din ekonomi.

Det betyder att du först måste

  • göra en budget och planera din ekonomi
  • söka alla andra bidrag som du kan få,

till exempel bostadsbidrag eller a-kassa/Alfa-kassa

  • söka arbete aktivt och vara inskriven på
    Arbetsförmedlingen om du är arbetslös.

Kommunen kan också ge dig råd om hur du kan sköta din ekonomi.

Läs mer om att få råd om ekonomi från kommunen (texten är inte lättläst).

Har du pengar på banken?

Om du till exempel har pengar på banken, aktier eller fonder

ska du först använda dem innan du kan ansöka om ekonomiskt

bistånd.

Är du gift eller sambo kommer er ekonomi och inkomster att räknas

ihop och ni måste ansöka om ekonomiskt bistånd tillsammans.

Du som är vuxen och studerar

Du som är vuxen och studerar ska i god tid söka alla typer av

sommarjobb så att du klarar din ekonomi under sommaren.

Om du ändå inte lyckas få något jobb

kan du ansöka om ekonomiskt bistånd.

Du som är under 21 år och studerar på

gymnasiet

Om du är under 21 år och studerar på gymnasiet

är det dina föräldrar som ansvarar för din ekonomi.

Om deras inkomster inte räcker är det föräldrarna

som får ansöka om ekonomiskt bistånd.

Vi vill att du ska klara din ekonomi själv

Kungsbacka kommun vill hjälpa dig som ansöker om ekonomiskt

bistånd att klara din ekonomi själv.

Målet är att du själv ska tjäna pengar så det räcker för dig eller din

familj, så att du inte behöver ekonomiskt bistånd.

När du har ansökt om ekonomiskt

bistånd

Vi kontaktar dig och bokar tid för ett möte

inom två arbetsdagar efter du har ansökt om ekonomiskt bistånd.

Till det mötet ska du ha med dig

  • en id-handling, till exempel svenskt körkort eller pass.
  • ditt cv
  • en lista över jobb du har sökt eller
  • ett läkarintyg som visar varför du inte kan arbeta

Under mötet kommer vi undersöka om du kan få ekonomiskt bistånd.

Testa din ekonomi

På Socialstyrelsens webbplats kan du göra ett enkelt test

för att se om din ekonomi är över eller under nivån för att få

ekonomiskt bistånd.

Men det är kommunen som bestämmer om du kan få ekonomiskt

bistånd och det beror på hela din ekonomi och situation.

Testa din ekonomi på Socialstyrelsens webbplats (texten är inte lättläst). Länk till annan webbplats.