Aktiviteter för dig som är ny i Kungsbacka

Här har vi samlat tips på aktiviteter

för dig som är ny i Kungsbacka kommun.

Fritidslotsen hjälper ungdomar att hitta aktiviteter

Fritidslotsen kan hjälpa dig som går i grundskolan eller gymnasiet

att hitta aktiviteter för fritiden, till exempel att träffa andra ungdomar,

gå med i en förening eller att starta en egen aktivitet.

Kontakta Fritidslotsen (texten är inte lättläst).

Aktiviteter och evenemang i Kungsbacka

I evenemangskalendern hittar du aktiviteter och evenemang

som händer i Kungsbacka kommun.

Evenemangskalendern(texten är inte lättläst)

Vill du ha hjälp med att hitta saker att göra på din fritid

eller hjälp med att få kontakt med rätt verksamhet?

Kontakta Pia Burwall

0300-83 46 65

pia.burwall@kungsbacka.se

En kurs för dig som är förälder

och ny i kommunen

Älskade barn – förälder i nytt land” är en kurs för dig som är förälder

i ett nytt land och har barn i förskolan eller grundskolan.

På kursen pratar vi om hur det är att vara förälder i Sverige.

Vi pratar om barnens liv i familjen och utanför hemmet

och om barnomsorg, skola och fritid.

På kursen tar vi också upp problem, möjligheter, normer och värderingar.

Kursen är gratis.

Kursen är på lätt svenska och kursledaren talar också arabiska.

Anmäl dig till kursen genom att mejla till lena.svensson@studieframjandet.se.

I mejlet skriver du ditt namn, telefon-nummer och mejl-adress.

Du kan också ringa på telefon 0766-28 62 24.

Språkkafé på lätt svenska

På språkkafé träffar du andra som bor i Kungsbacka,

fikar och pratar på lätt svenska.

Språkkafé i Kungsbacka

Dag och tid: tisdagar 16.00–17.30

Plats: Fyrens bibliotek, Borgmästaregatan 6 i Kungsbacka

Läs mer om språkkaféets träffar på

Facebook.com/sprakfika (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Språkkafé i Älvsåker

Dag och tid: måndagar 18.00–19.30

Plats: Älvsåker församlingshem, Kyrkobolsvägen 7 i Kungsbacka

Vill du ha en språk-kompis?

Du kan hitta en språkkompis hos föreningen Kompis Sverige.

Du kan träffa din språk-kompis, prata i telefon eller genom video-samtal.

Läs mer om att få en språkkompis (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Öppna förskolor för barn upp till 6 år

Öppna förskolor är för barn som är 0–6 år.

Du som vuxen tar med ditt barn dit.

På öppna förskolan får du stöd och hjälp med att vara förälder

och du träffar andra vuxna.

Ditt barn träffar andra barn att leka med.

Det kostar inget att komma till öppna förskolan

och du behöver inte anmäla dig.

Hålabäcks öppna förskola har fokus på att hjälpa dig med språket

och hjälpa familjer som är nya i Sverige.

Läs mer om öppna förskolor (texten är inte lättläst)

Lekplatser och aktivitets-platser i Kungsbacka

Här får du tips på stora och roliga lekplatser

och aktivitets-platser i Kungsbacka.

Läs mer om lekplatser i kommunen (texten är inte lättläst)

Läs mer om aktivitets-platser i kommunen (texten är inte lättläst).

Mycket att göra på biblioteken

På biblioteken finns det mycket att göra för barn, ungdomar och familjer:

sagostunder, barnteater, prova på-aktiviteter, barn-rytmik, föreläsningar,

bok-cirklar och mycket mer.

På biblioteken kan du också låna böcker och filmer

och läsa dagstidningar.

Det finns böcker och tidningar på olika språk.

För att få låna böcker och filmer måste du ha ett lånekort.

Personalen hjälper dig att få ett lånekort.

Biblioteken i Kungsbacka (texten är inte lättläst). Länk till annan webbplats.

Tips på barnböcker

Du kan få tips på barnböcker på lätt svenska på biblioteken.

För ungdomar i Kungsbacka

Ungdomar i Kungsbacka kan få hjälp med allt för sin fritid.

Kontakta någon av oss som jobbar med ungdomars fritid (texten är inte lättläst).

eller läs mer om aktiviteter i mobil-appen Ung i Kungsbacka.

Här kan du ladda ner mobil-appen Ung i Kungsbacka (texten är inte lättläst).

Läs mer om verksamheten Ung i Kungsbacka (texten är inte lättläst).

Gå med i en förening

I förenings-registret finns kontakt-uppgifter till kommunens föreningar,

till exempel idrotts-föreningar.

Sök efter det du är intresserad av och kontakta föreningen direkt.

Till föreningsregistret (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Föreningen Lemonade IF

Lemonade IF är en förening för ungdomar som är 14 år och äldre.

Vill du spela volleyboll, fotboll, styrketräna, läsa läxor med kompisar

eller prova på någon idrott?

Kontakta oss

Vi finns på Facebook och Instagram.

Läs mer om Lemonade IF (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Gemenskaps-föreningen

Gemenskaps-föreningen vill att människor från olika kulturer i Kungsbacka

ska träffas och trivas tillsammans.

Föreningen har aktiviteter där personer som är nya i kommunen

får träffa personer som bor i kommunen och göra saker tillsammans.

Gemenskaps-föreningen på Facebook (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Vill du gå på tillsammans-kafé?

Föreningen Tillsammans för Kungsbacka har söndags-kafé i ABF:s lokaler.

De gör också utflykter, har klädbytar-dagar och mycket mer.

Dag och tid: söndagar 17.00–19.00

Plats: Verkstadsgatan 14, Kungsbacka

Tillsammans för Kungsbacka på Facebook (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.