Hur du får arbete när du är ny i Sverige

Det finns mycket som är bra med att arbeta

och tjäna pengar så man klarar sig själv.

Det kan till exempel göra att du snabbare lär dig svenska

och lättare kommer in i samhället i Sverige.

Kommunen arbetar för att du som är ny i Sverige så snart som möjligt

ska få ett jobb, praktik, arbets-träning eller utbildning.

När du har fått ett uppehålls-tillstånd

kan du få hjälp av Arbetsförmedlingen för att söka ett jobb.

Du får den hjälp som just du behöver

Att ha ett arbete gör att du bland annat kan lära dig svenska snabbare

och lättare komma in i samhället i Sverige.

Det kan också göra att du mår bättre, både psykiskt och fysiskt.

Vi tar vara på det du arbetat med tidigare eller utbildat dig till

och bygger vidare på det.

Du kan få kortare utbildningar med både teori,

praktik och Svenska för invandrare (SFI).

Det gör ofta att man snabbare får ett jobb.

Du hjälper till i arbets-livet

Inom många områden behövs det fler personer som arbetar.

Här kan du som ny i Sverige hjälpa till i arbets-livet och samhället.

Det behövs fler personer som arbetar

för att hjälpa dem som är äldre.

Företag behöver också kunna anställa fler personer

för att fortsätta växa.