Lär dig svenska för invandrare, sfi

Svenska för invandrare, sfi, är en utbildning i svenska

för dig som inte har svenska som moders-mål.

Det finns kurser på olika nivåer.

Vilken kurs du ska gå beror på vilken utbildning du redan har.

Alla som bor och är folkbok-förda i Kungsbacka kommun

och inte kan svenska får lära sig svenska på sfi

från 1 juli det år de fyller 16.

Sfi kostar inget

Att lära sig svenska på sfi kostar inget.

Men du får inget studie-stöd från CSN

när du lär dig svenska på sfi.

Om du får pengar från till exempel Arbetsförmedlingen

eller a-kassan måste du kontakta dem.

innan du börjar på sfi.

Skolan hjälper dig att välja den kurs som är bäst för dig

Skolan där du ska lära dig svenska hjälper dig att välja

den kurs på sfi som är bäst för dig.

Kurserna startar många gånger varje år.

Läs om kurserna i svenska för invandrare, sfi, på ditt språk

På Skolverkets hemsida kan du läsa om kurserna på sfi på flera olika språk, www.skolverket.se Länk till annan webbplats.

Ansök till kurs i svenska för invandrare, sfi

Du gör din ansökan till kurserna på sfi på den här sidan.

Här får du hjälp med hur du ansöker till kurserna.

Hjälpen är inte på lättläst svenska.