Vi ger dig råd om vad du har rätt till när du köper en sak eller tjänst

Behöver du hjälp med att klaga på något som du köpt?

Då kan du kontakta oss på Konsument-rådgivningen.

Vill du veta hur du gör om du får en faktura som är fel

eller om du ångrar något du har köpt?

Behöver du få tips om att köpa hus

eller när du ska använda en hantverkare

för att renovera eller bygga?

Då kan du kontakta oss på Konsument-rådgivningen.

Vi ger dig råd om vad du har rätt till

före och efter du har köpt en sak eller en tjänst.

Vi hjälper till om du och den du har köpt från inte kan komma överens

Vi vill att alla personer som köper saker eller tjänster

ska förstå vad de har rätt till och vad de kan göra.

Det kostar inget att få hjälp av oss.

Kontakta Konsument-rådgivningen

Kontakta gärna oss på Konsumentrådgivningen

på telefon 0300-83 40 06 tisdag – torsdag klockan 9–12.

Du kan också lämna ett telefonmeddelande

eller skicka e-post till konsument@kungsbacka.se.

Du får oftast svar samma dag,

men senast inom två arbetsdagar.

Besöksadress:

Borgmästaregatan 5 B, 434 32 Kungsbacka

Några viktiga tips till dig


Ska du köpa något från Storbritannien?

De svenska reglerna om att ångra något man har köpt

och att kunna klaga i upp till 3 år efter man har köpt något

gäller om du köper via internet från Storbritannien.

Men det gäller bara om företaget vänder sig till svenska personer,

till exempel genom att ha sin webbplats på svenska

eller ha priser i svenska kronor.

Läs mer på Konsumentverkets hemsida (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Dyrare att använda mobilen i Storbritannien

Om du är i Storbritannien kan du inte längre surfa

eller använda din mobil till vanligt pris som det var förut

när Storbritannien var med i EU.

Ge aldrig ditt personnummer eller bankkonto-

nummer till någon som ringer dig

Ge aldrig ditt personnummer eller bankkonto-nummer

till någon person som ringer dig som du inte känner.

Läs mer om vad som är viktigt att tänka på Tänk Säkert! (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Något som kallas försäkring

kanske inte är det

Konsumenternas försäkrings-byrå kan berätta

vad som är en försäkring och vad som inte är det.

De kan också ge dig andra bra råd om försäkringar.

Läs mer Länk till annan webbplats. på Konsumenternas försäkrings-byrå (texten är inte lättläst)

Bank- och finans-podden om att få tillbaka

pengar du har rätt till

I avsnitt 14 av Bank- och finans-podden kan du höra

vad du kan göra för att få tillbaka dina pengar

när ni inte är överens,

när företaget inte går att få tag i eller har gått i konkurs.

Konsumenternas bank- och finans-byrå gör podden.

Lyssna på Bank- och finans-podden (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Tänk på miljön när du köper och använder kläder

Du kan köpa och använda kläder på ett sätt

som är bättre för miljön, klimatet och hälsan.

Här får du tips på vad du kan göra:

Läs mer på Textilsmart (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Gör så här om du har fått saker du inte beställt

Konsument-rådgivningen har gjort en video om

hur du ska göra om du har fått saker du inte beställt.

Se videon från Konsument-rådgivningen (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.