- Startsida
- Lättläst
- Omsorg och hjälp
- Ansöka om och bo på vård- och omsorgsboende
Ansöka om och bo på vård- och omsorgsboende
På ett vård- och omsorgsboende får du hjälp
och service av professionell personal.
På boendet arbetar vårdbiträden, undersköterskor och en enhetschef.
Du kan även få hjälp och vård av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut
och arbetsterapeut om det behövs.
Personalen arbetar på boendet både på dagen och på natten.
På ett vård- och omsorgsboende kan du bo
både om du behöver omsorg och vård för att du är gammal
och om du har demens.
Du hyr din lägenhet
Du hyr din lägenhet på vård- och omsorgsboendet.
I din lägenhet finns det en säng som kan höjas och sänkas och ett sängbord.
Om du har hjälpmedel i hemmet ska du ta med dem till din nya lägenhet.
Du möblerar sedan med dina egna möbler och saker som du själv vill.
I lägenheten finns också en liten köksdel med kylskåp och vask.
Tv, telefon och dator
Hur det fungerar med tv, telefon och wifi
för till exempel din dator eller surfplatta är olika på boendena.
Du kan läsa mer om hur det fungerar på respektive boendes sida.
Länk till alla boenden (texten är inte lättläst).
Aktiviteter på boendet
Vi vill att du ska ha en bra vardag
och kunna göra sådant som du tycker är intressant och roligt.
Därför har vi gemensamma och sociala aktiviteter de flesta dagar.
Det kan till exempel vara aktiviteter utomhus, musikkvällar,
spa-dagar och bingo.
Varje boende har lite olika aktiviteter
beroende på de personer som bor där.
Mat och måltider på boendet
Det ska vara god mat med bra näring
som så många som möjligt tycker om på boendet.
Du får frukost, lunch, fika, kvällsmat och ett senare kvällsmål.
Du kan välja mellan två maträtter till lunch alla dagar i veckan.
Om du skulle vakna på natten kan du också få något att äta eller dricka.
Det finns alltid något att äta för den som vill ha det,
på dagen och på natten.
Vill du veta vad som serveras kan du ladda ner mobilappen Omsorgen
till din mobiltelefon.
Där kan du se matsedlarna för flera veckor i taget.
Ladda ner mobilappen Omsorgen (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.
Dina anhöriga kan också äta på några av boendena.
Du kan läsa mer om det och om var maten lagas på respektive boendes sida.
Länk till alla boende i kommunen (texten är inte lättläst)
Vad kostar det att bo
på vård- och omsorgsboende?
Du betalar hyra för din lägenhet och en avgift för vård och omsorg
när du bor på ett vård- och omsorgsboende.
Hur mycket avgift du betalar beror på din inkomst.
Du betalar också en avgift för maten.
I den avgiften ingår all mat som serveras på boendet.
Du betalar själv för exempelvis toalettpapper, rengöringsmedel
och liknande till din lägenhet.
Om du vill kan boendet köpa in det som behövs
och då betalar du istället en månadskostnad för dessa saker.
Du får en kontaktperson på boendet
När du flyttar in på ett vård- och omsorgsboende får du en kontaktperson.
Du träffar kontaktpersonen när du flyttat in och får då information
om sådant som kan vara bra att veta om ditt nya boende.
Då får du också berätta om dig själv och hur dina dagar brukar se ut.
Du kan alltid prata med kontaktpersonen om du har frågor.
Kontaktpersonen gör tillsammans med dig en plan
där det står vad just du behöver hjälp med.
Du får tandvård genom boendet
Du som bor på ett vård- och omsorgsboende
kan få hjälp med tandvård genom Region Halland.
Då får du först en gratis undersökning av Oral Care.
Efter det kan du bestämma om Oral Care
eller någon annan tandläkare ska ge dig tandvård.
Oral Care kan ge dig tandvård på boendet.
Annars går du till tandläkaren som vanligt.
Om du väljer att få tandvård genom Region Halland
betalar du en patientavgift som ingår i högkostnadsskyddet.
Om du har frågor om tandvård så kontaktar du chefen för ditt boende.
Din familj och vänner kan hjälpa till
Om du vill kan din familj och vänner hjälpa till
att ta hand om dig och din lägenhet.
Det är helst någon i din familj och eller någon vän som ska följa med dig
när du ska till läkaren, tandläkaren, fotvård och liknande.
Det är också din familj, vänner eller en god man som ska hjälpa dig
att köpa till exempel kläder och sådant som rakhyvlar och tandkräm.
Din familj och vänner får gärna komma med tips och idéer på aktiviteter
som vi kan göra på boendet.
Då får de kontakta chefen på boendet.
Viktigt när du flyttar in
i din nya lägenhet
Här har du några tips om sådant som är viktigt
när du flyttar till ett vård- och omsorgsboende:
- Gör en flyttanmälan hos Skatteverket.
Lägenhetsnumret står på ditt hyreskontrakt.
- Du måste ha en egen hemförsäkring.
- Du har ett eget hyreskontrakt för din lägenhet med fastighetsägaren,
men du hyr lägenheten genom förvaltningen för vård och omsorg.
Fastighetsägaren informerar kommunen om när du ska flytta in.
Du får sedan hyreskontraktet till din aktuella adress
eller till din nya lägenhet på boendet.
- Några boenden har nycklar och andra boenden har digitala lås.
Du hämtar nyckeln till lägenheten hos boendets administratör eller chef.
Du får då skriva under att du har tagit emot nyckeln.
- Lägenheten ska vara möblerad så det fungerar bra för dig
men också så det fungerar bra för personalen.
Till exempel ska ingen behöva snubbla på mattor och sladdar.
Det ska också vara bra belysning i lägenheten.
Vi kan hjälpa dig med detta när du flyttar in.
- Du använder dina egna kläder.
Om personalen ska tvätta dina kläder och sängkläder
ska de klara maskintvätt i 40 grader och vara märkta med ditt namn.
Du kan till exempel märka kläderna med en textilpenna eller med en etikett.
Allt ska vara märkt med ditt namn när du flyttar in.
- Personalen på boendet tvättar inte kläder
eller annat som behöver specialtvätt, som till exempel ull eller siden.
- Du kan få hjälp med att städa din lägenhet,
men då ska kommunen först bestämma att du ska få städhjälp.
- Du ansvarar själv för dina värdesaker och pengar i din lägenhet.
Om du behöver hjälp med din ekonomi
vill vi att din familj eller vänner hjälper dig med det.
Du kan också ansöka om att få en god man som hjälper dig.
Ansöka om en lägenhet
på ett vård- och omsorgsboende
Om du vill ansöka om en lägenhet på ett vård- och omsorgsboende
kontaktar du en biståndshandläggare på kommunen eller ansöker direkt via e-tjänsten(texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats..
Biståndshandläggaren undersöker om du behöver en plats på ett boende
och beslutar om du kan få en lägenhet.
Du får sedan ett erbjudande om en plats på ett boende.
Det ska inte ta mer än tre månader efter att du fått beslutet.
Du kan inte välja vilket boende du vill ha plats på,
utan du kommer få en plats på något av boendena i kommunen.
Om du tackar nej kan du få vänta längre på nästa erbjudande.
Har du frågor?
Kontakta Kungsbacka direkt om du har frågor så hjälper de dig.
