Ansöka om och bo på vård- och omsorgsboende

På ett vård- och omsorgsboende får du hjälp

och service av professionell personal.

På boendet arbetar vårdbiträden, undersköterskor och en enhetschef.

Du kan även få hjälp och vård av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut

och arbetsterapeut om det behövs.

Personalen arbetar på boendet både på dagen och på natten.

På ett vård- och omsorgsboende kan du bo

både om du behöver omsorg och vård för att du är gammal

och om du har demens.

Du hyr din lägenhet

Du hyr din lägenhet på vård- och omsorgsboendet.

I din lägenhet finns det en säng som kan höjas och sänkas och ett sängbord.

Om du har hjälpmedel i hemmet ska du ta med dem till din nya lägenhet.

Du möblerar sedan med dina egna möbler och saker som du själv vill.

I lägenheten finns också en liten köksdel med kylskåp och vask.

Det finns ett värdeskåp i lägenheten som du låser med ett digitalt lås.

Det är bara du och personalen på boendet som kan låsa upp värdeskåpet.

Om du vill så kan du installera ett eget värdeskåp i lägenheten

som bara du kan öppna.

Då får du själv betala för värdeskåpet.

Tv, telefon och dator

Hur det fungerar med tv, telefon och wifi

för till exempel din dator eller surfplatta är olika på boendena.

Du kan läsa mer om hur det fungerar på respektive boendes sida.

Länk till alla boenden (texten är inte lättläst).

Aktiviteter på boendet

Vi vill att du ska ha en bra vardag

och kunna göra sådant som du tycker är intressant och roligt.

Därför har vi gemensamma och sociala aktiviteter de flesta dagar.

Det kan till exempel vara aktiviteter utomhus, musikkvällar,

spa-dagar och bingo.

Varje boende har lite olika aktiviteter

beroende på de personer som bor där.

Mat och måltider på boendet

Det ska vara god mat med bra näring

som så många som möjligt tycker om på boendet.

Du får frukost, lunch, fika, kvällsmat och ett senare kvällsmål.

Du kan välja mellan två maträtter till lunch alla dagar i veckan.

Om du skulle vakna på natten kan du också få något att äta eller dricka.

Det finns alltid något att äta för den som vill ha det,

på dagen och på natten.

Vill du veta vad som serveras kan du ladda ner mobilappen Omsorgen

till din mobiltelefon.

Där kan du se matsedlarna för flera veckor i taget.

Ladda ner mobilappen Omsorgen (texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats.

Dina anhöriga kan också äta på några av boendena.

Du kan läsa mer om det och om var maten lagas på respektive boendes sida.

Länk till alla boende i kommunen (texten är inte lättläst)

Vad kostar det att bo

på vård- och omsorgsboende?

Du betalar hyra för din lägenhet och en avgift för vård och omsorg

när du bor på ett vård- och omsorgsboende.

Hur mycket avgift du betalar beror på din inkomst.

Du betalar också en avgift för maten.

I den avgiften ingår all mat som serveras på boendet.

Du betalar själv för exempelvis toalettpapper, rengöringsmedel

och liknande till din lägenhet.

Om du vill kan boendet köpa in det som behövs

och då betalar du istället en månadskostnad för dessa saker.

Du får en kontaktperson på boendet

När du flyttar in på ett vård- och omsorgsboende får du en kontaktperson.

Du träffar kontaktpersonen när du flyttat in och får då information

om sådant som kan vara bra att veta om ditt nya boende.

Då får du också berätta om dig själv och hur dina dagar brukar se ut.

Du kan alltid prata med kontaktpersonen om du har frågor.

Kontaktpersonen gör tillsammans med dig en plan

där det står vad just du behöver hjälp med.

Du får tandvård genom boendet

Du som bor på ett vård- och omsorgsboende

kan få hjälp med tandvård genom Region Halland.

Då får du först en gratis undersökning av Oral Care.

Efter det kan du bestämma om Oral Care

eller någon annan tandläkare ska ge dig tandvård.

Oral Care kan ge dig tandvård på boendet.

Annars går du till tandläkaren som vanligt.

Om du väljer att få tandvård genom Region Halland

betalar du en patientavgift som ingår i högkostnadsskyddet.

Om du har frågor om tandvård så kontaktar du chefen för ditt boende.

Din familj och vänner kan hjälpa till

Om du vill kan din familj och vänner hjälpa till

att ta hand om dig och din lägenhet.

Det är helst någon i din familj och eller någon vän som ska följa med dig

när du ska till läkaren, tandläkaren, fotvård och liknande.

Det är också din familj, vänner eller en god man som ska hjälpa dig

att köpa till exempel kläder och sådant som rakhyvlar och tandkräm.

Din familj och vänner får gärna komma med tips och idéer på aktiviteter

som vi kan göra på boendet.

Då får de kontakta chefen på boendet.

Viktigt när du flyttar in

i din nya lägenhet

Här har du några tips om sådant som är viktigt

när du flyttar till ett vård- och omsorgsboende:

  • Gör en flyttanmälan hos Skatteverket.

Lägenhetsnumret står på ditt hyreskontrakt.

  • Du måste ha en egen hemförsäkring.

Välj en liten hemförsäkring med allrisk.

  • Du har ett eget hyreskontrakt för din lägenhet med fastighetsägaren,

men du hyr lägenheten genom förvaltningen för vård och omsorg.

Fastighetsägaren informerar kommunen om när du ska flytta in.

Du får sedan hyreskontraktet till din aktuella adress

eller till din nya lägenhet på boendet.

  • Några boenden har nycklar och andra boenden har digitala lås.

Du hämtar nyckeln till lägenheten hos boendets administratör eller chef.

Du får då skriva under att du har tagit emot nyckeln.

  • Lägenheten ska vara möblerad så det fungerar bra för dig

men också så det fungerar bra för personalen.

Till exempel ska ingen behöva snubbla på mattor och sladdar.

Det ska också vara bra belysning i lägenheten.

Vi kan hjälpa dig med detta när du flyttar in.

  • Du använder dina egna kläder.

Om personalen ska tvätta dina kläder och sängkläder

ska de klara maskintvätt i 40 grader och vara märkta med ditt namn.

Du kan till exempel märka kläderna med en textilpenna eller med en etikett.

Allt ska vara märkt med ditt namn när du flyttar in.

  • Personalen på boendet tvättar inte kläder

eller annat som behöver specialtvätt, som till exempel ull eller siden.

  • Du kan få hjälp med att städa din lägenhet,

men då ska kommunen först bestämma att du ska få städhjälp.

  • Du ansvarar själv för dina värdesaker och pengar i din lägenhet.

Om du behöver hjälp med din ekonomi

vill vi att din familj eller vänner hjälper dig med det.

Du kan också ansöka om att få en god man som hjälper dig.

Ansöka om en lägenhet

på ett vård- och omsorgsboende

Om du vill ansöka om en lägenhet på ett vård- och omsorgsboende

kontaktar du en biståndshandläggare på kommunen eller ansöker direkt via

e-tjänsten(texten är inte lättläst) Länk till annan webbplats..

Biståndshandläggaren undersöker om du behöver en plats på ett boende

och beslutar om du kan få en lägenhet.

Du får sedan ett erbjudande om en plats på ett boende.

Det ska inte ta mer än tre månader efter att du fått beslutet.

Du kan inte välja vilket boende du vill ha plats på,

utan du kommer få en plats på något av boendena i kommunen.

Om du tackar nej kan du få vänta längre på nästa erbjudande.

Säga upp hyreskontraktet

på lägenheten på boendet

Kontakta chefen på boendet om du vill säga upp lägenheten.

Uppsägningstiden är en månad.

Du som är hyresgäst ansvarar för att någon flyttstädar lägenheten

och att nycklarna lämnas tillbaka till administratören eller chefen på boendet.

Checklista för flyttstädningen

Har du frågor?

Kontakta Kungsbacka direkt om du har frågor så hjälper de dig.