Så är det att bo på ett vård- och omsorgsboende

På ett vård- och omsorgsboende får du hjälp och service av professionell personal.
På boendet arbetar vårdbiträden, undersköterskor och en enhetschef.

Du kan även få hjälp och vård av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut
och arbetsterapeut om det behövs.
Personalen arbetar på boendet både på dagen och på natten.
På ett vård- och omsorgsboende kan du bo
både om du behöver omsorg och vård för att du är gammal
och om du har demens.

Du hyr din lägenhet

Du hyr din lägenhet på vård- och omsorgsboendet.
I din lägenhet finns det en säng som kan höjas och sänkas och ett sängbord.
Om du har hjälpmedel i hemmet ska du ta med dem till din nya lägenhet.
Du möblerar sedan med dina egna möbler och saker som du själv vill.
I lägenheten finns också en liten köksdel med kylskåp och vask.

Aktiviteter på boendet

Vi vill att du ska ha en bra vardag
och kunna göra sådant som du tycker är intressant och roligt.
Därför har vi gemensamma och sociala aktiviteter de flesta dagar.
Det kan till exempel vara aktiviteter utomhus, musikkvällar,
spa-dagar och bingo.
Varje boende har lite olika aktiviteter
beroende på de personer som bor där.

Vad kostar det att bo

på vård- och omsorgsboende?

Du betalar hyra för din lägenhet och en avgift för vård och omsorg
när du bor på ett vård- och omsorgsboende.
Hur mycket avgift du betalar beror på din inkomst.
Du betalar också en avgift för maten.
I den avgiften ingår all mat som serveras på boendet.
Du betalar själv för exempelvis toalettpapper, rengöringsmedel
och liknande till din lägenhet.
Om du vill kan boendet köpa in det som behövs
och då betalar du istället en månadskostnad för dessa saker.

Du får en kontaktperson på boendet

När du flyttar in på ett vård- och omsorgsboende får du en kontaktperson.
Du träffar kontaktpersonen när du flyttat in och får då information
om sådant som kan vara bra att veta om ditt nya boende.
Då får du också berätta om dig själv och hur dina dagar brukar se ut.
Du kan alltid prata med kontaktpersonen om du har frågor.
Kontaktpersonen gör tillsammans med dig en plan
där det står vad just du behöver hjälp med.

Du får tandvård genom boendet

Du som bor på ett vård- och omsorgsboende
kan få hjälp med tandvård genom Region Halland.
Då får du först en gratis undersökning av Oral Care.
Efter det kan du bestämma om Oral Care
eller någon annan tandläkare ska ge dig tandvård.
Oral Care kan ge dig tandvård på boendet.
Annars går du till tandläkaren som vanligt.

Om du väljer att få tandvård genom Region Halland
betalar du en patientavgift som ingår i högkostnadsskyddet.
Om du har frågor om tandvård så kontaktar du chefen för ditt boende.

Din familj och vänner kan hjälpa till

Om du vill kan din familj och vänner hjälpa till
att ta hand om dig och din lägenhet.
Det är helst någon i din familj och eller någon vän som ska följa med dig
när du ska till läkaren, tandläkaren, fotvård och liknande.

Det är också din familj, vänner eller en god man som ska hjälpa dig
att köpa till exempel kläder och sådant som rakhyvlar och tandkräm.
Din familj och vänner får gärna komma med tips och idéer på aktiviteter
som vi kan göra på boendet.

Då får de kontakta chefen på boendet.

Har du frågor?

Kontakta Kungsbacka direkt om du har frågor så hjälper de dig.
Telefon: 0300-83 40 00
E-post: info@kungsbacka.se