Så är det att bo på ett vård- och omsorgsboende

På ett vård- och omsorgsboende får du hjälp och service av professionell personal.

På boendet arbetar vårdbiträden, undersköterskor och en enhetschef.

Du kan även få hjälp och vård av sjuksköterska, läkare, fysioterapeut

och arbetsterapeut om det behövs.

Personalen arbetar på boendet både på dagen och på natten.

På ett vård- och omsorgsboende kan du bo

både om du behöver omsorg och vård för att du är gammal

och om du har demens.

Du hyr din lägenhet

Du hyr din lägenhet på vård- och omsorgsboendet.

I din lägenhet finns det en säng som kan höjas och sänkas och ett sängbord.

Om du har hjälpmedel i hemmet ska du ta med dem till din nya lägenhet.

Du möblerar sedan med dina egna möbler och saker som du själv vill.

I lägenheten finns också en liten köksdel med kylskåp och vask.

Det finns ett värdeskåp i lägenheten som du låser med ett digitalt lås.

Det är bara du och personalen på boendet som kan låsa upp värdeskåpet.

Om du vill så kan du installera ett eget värdeskåp i lägenheten

som bara du kan öppna.

Då får du själv betala för värdeskåpet.

Aktiviteter på boendet

Vi vill att du ska ha en bra vardag

och kunna göra sådant som du tycker är intressant och roligt.

Därför har vi gemensamma och sociala aktiviteter de flesta dagar.

Det kan till exempel vara aktiviteter utomhus, musikkvällar,

spa-dagar och bingo.

Varje boende har lite olika aktiviteter

beroende på de personer som bor där.

Vad kostar det att bo

på vård- och omsorgsboende?

Du betalar hyra för din lägenhet och en avgift för vård och omsorg

när du bor på ett vård- och omsorgsboende.

Hur mycket avgift du betalar beror på din inkomst.

Du betalar också en avgift för maten.

I den avgiften ingår all mat som serveras på boendet.

Du betalar själv för exempelvis toalettpapper, rengöringsmedel

och liknande till din lägenhet.

Om du vill kan boendet köpa in det som behövs

och då betalar du istället en månadskostnad för dessa saker.

Du får en kontaktperson på boendet

När du flyttar in på ett vård- och omsorgsboende får du en kontaktperson.

Du träffar kontaktpersonen när du flyttat in och får då information

om sådant som kan vara bra att veta om ditt nya boende.

Då får du också berätta om dig själv och hur dina dagar brukar se ut.

Du kan alltid prata med kontaktpersonen om du har frågor.

Kontaktpersonen gör tillsammans med dig en plan

där det står vad just du behöver hjälp med.

Du får tandvård genom boendet

Du som bor på ett vård- och omsorgsboende

kan få hjälp med tandvård genom Region Halland.

Då får du först en gratis undersökning av Oral Care.

Efter det kan du bestämma om Oral Care

eller någon annan tandläkare ska ge dig tandvård.

Oral Care kan ge dig tandvård på boendet.

Annars går du till tandläkaren som vanligt.

Om du väljer att få tandvård genom Region Halland

betalar du en patientavgift som ingår i högkostnadsskyddet.

Om du har frågor om tandvård så kontaktar du chefen för ditt boende.

Din familj och vänner kan hjälpa till

Om du vill kan din familj och vänner hjälpa till

att ta hand om dig och din lägenhet.

Det är helst någon i din familj och eller någon vän som ska följa med dig

när du ska till läkaren, tandläkaren, fotvård och liknande.

Det är också din familj, vänner eller en god man som ska hjälpa dig

att köpa till exempel kläder och sådant som rakhyvlar och tandkräm.

Din familj och vänner får gärna komma med tips och idéer på aktiviteter

som vi kan göra på boendet.

Då får de kontakta chefen på boendet.

Har du frågor?

Kontakta Kungsbacka direkt om du har frågor så hjälper de dig.

Telefon: 0300-83 40 00

E-post: info@kungsbacka.se