- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Ekonomisk hjälp och ekonomiskt bistånd
- Ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd
Ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag, är ett stöd för dig som inte har tillräckliga inkomster eller tillgångar för att försörja dig själv eller din familj.
Stödet fungerar som ett sista skyddsnät när alla andra möjligheter är uttömda, såsom att söka arbete eller andra bidrag. För att ansöka om bistånd behöver du först göra en provberäkning, och sedan skicka in en ansökan via vår e-tjänst, där du bifogar de nödvändiga dokumenten som styrker din ekonomiska situation.
Om du beviljas bistånd betalas stödet ut månadsvis, men processen kräver att du aktivt arbetar med att förbättra din situation genom exempelvis jobbsökande eller utbildning.
Innan du ansöker
En grundförutsättning för att kunna få försörjningsstöd är att du ska ha fyllt 18 år och att du inte kan klara av situationen på egen hand, trots att du har försökt. Du ska redan ha sökt alla andra bidrag och ersättningar som du har rätt till som till exempel bostadsbidrag, föräldrapenning, sjukpenning och A-kassa.
Har du pengar på banken eller aktier behöver du först använda de pengarna för att försörja dig. Detsamma gäller om du har tillgångar som till exempel bil, båt eller sommarstuga.
Ansök om ekonomiskt bistånd
Att ansöka om ekonomiskt bistånd genom vår e-tjänst är smidigt och tidsbesparande. Du kan skicka in din ansökan när det passar dig, oavsett tid på dygnet. Processen är enkel att följa och kräver bara att du har tillgång till bank-id för att identifiera dig. Om du ansöker tillsammans med en partner, måste båda signera ansökan med Bank-id.
Saknar du Bank-id kontaktar du din bank eller läs mer på www.bankid.com Länk till annan webbplats..
Du får snabb återkoppling på din ansökan, och det är även lätt att komplettera med ytterligare dokument digitalt. Detta minskar pappersarbete och gör handläggningen mer effektiv, vilket kan leda till snabbare beslut och utbetalning.
- Söker du ekonomiskt bistånd för första gången använder du denna e-tjänst: Ansökan om ekonomiskt bistånd - nyansökan Länk till annan webbplats.
- Har du redan fått bistånd tidigare, använder du istället denna e-tjänst:
Ansökan om ekonomiskt bistånd - återansökan Länk till annan webbplats.
Komplettera uppgifter
Behöver du skicka in mer information efter att du ansökt använder du e-tjänsten: Komlettera uppgifter i pågående ärende Länk till annan webbplats.
Där kan du ladda upp dokument och lämna in den information som saknas. Mindre utgifter under månaden kan du vänta med till nästa ansökan för att göra det enklare.
Efter att du ansökt om ekonomiskt bistånd
Överklaga ett beslut
Ekonomiskt bistånd betalas ut varje månad. Om du får avslag på din ansökan har du alltid rätt att söka igen nästa månad. Du har också rätt att överklaga beslutet. Du får alltid ett skriftligt besked om avslaget, tillsammans med information om hur du gör för att överklaga.
Akuta behov
Om du hamnar i en akut situation, till exempel om du inte har mat för dagen, behöver medicin eller saknar någonstans att sova, kan du besöka oss på Kompetenscentrum mellan kl. 13.30 och 14.30 på vardagar.
Har du ett akut behov på kvällar eller helger, kan du kontakta Socialjouren i Göteborg på telefon 031-365 87 00.
Öppettider Kompetenscentrum - receptionen
Måndag-torsdag 9-16
Fredag 9–15
Besöksadress
Södra Torgatan 16 (samma hus som Hemköp)
434 81 Kungsbacka
Har du frågor eller vill ha en blankett hemskickad kan du ringa 0300-83 42 97 8.30–9.30 måndag-fredag. Eller e-post ekonomisktbistand@kungsbacka.se