Ekonomiskt bistånd

Ekonomiskt bistånd, tidigare kallat socialbidrag, är ett stöd för dig som inte har tillräckliga inkomster eller tillgångar för att försörja dig själv eller din familj.

Stödet fungerar som ett sista skyddsnät när alla andra möjligheter är uttömda, såsom att söka arbete eller andra bidrag. För att ansöka om bistånd behöver du först göra en provberäkning, och sedan skicka in en ansökan via vår e-tjänst, där du bifogar de nödvändiga dokumenten som styrker din ekonomiska situation.

Om du beviljas bistånd betalas stödet ut månadsvis, men processen kräver att du aktivt arbetar med att förbättra din situation genom exempelvis jobbsökande eller utbildning.

Innan du ansöker

En grundförutsättning för att kunna få försörjningsstöd är att du ska ha fyllt 18 år och att du inte kan klara av situationen på egen hand, trots att du har försökt. Du ska redan ha sökt alla andra bidrag och ersättningar som du har rätt till som till exempel bostadsbidrag, föräldrapenning, sjukpenning och A-kassa.

Har du pengar på banken eller aktier behöver du först använda de pengarna för att försörja dig. Detsamma gäller om du har tillgångar som till exempel bil, båt eller sommarstuga.

Gör en provberäkning

Du kan göra en enkel beräkning på Socialstyrelsens hemsida för att se om du har rätt till ekonomiskt bistånd. Tänk på att kommunens beslut kan bli annorlunda, eftersom vi tar hänsyn till fler saker.

Provberäkning ekonomiskt bistånd - Socialstyrelsen Länk till annan webbplats.

Tillgångar

Har du pengar sparade på banken, aktier eller fonder, måste du använda dessa pengar först innan du kan få ekonomiskt bistånd. Om du är gift eller bor med någon, räknas era pengar ihop och ni måste ansöka om ekonomiskt bistånd tillsammans.

Speciella regler för dig som studerar

Om du är vuxen och studerar, ska du försöka hitta ett sommarjobb för att försörja dig under sommaren. Om du inte får något jobb kan du ansöka om ekonomiskt bistånd. Om du är under 21 år och går på gymnasiet, är det dina föräldrar som har ansvar för att försörja dig. Om de inte klarar av det, ska de söka ekonomiskt bistånd

Ansök om ekonomiskt bistånd

Att ansöka om ekonomiskt bistånd genom vår e-tjänst är smidigt och tidsbesparande. Du kan skicka in din ansökan när det passar dig, oavsett tid på dygnet. Processen är enkel att följa och kräver bara att du har tillgång till bank-id för att identifiera dig. Om du ansöker tillsammans med en partner, måste båda signera ansökan med Bank-id.

Saknar du Bank-id kontaktar du din bank eller läs mer på www.bankid.com Länk till annan webbplats..

Du får snabb återkoppling på din ansökan, och det är även lätt att komplettera med ytterligare dokument digitalt. Detta minskar pappersarbete och gör handläggningen mer effektiv, vilket kan leda till snabbare beslut och utbetalning.

Komplettera uppgifter

Behöver du skicka in mer information efter att du ansökt använder du e-tjänsten: Komlettera uppgifter i pågående ärende Länk till annan webbplats.

Där kan du ladda upp dokument och lämna in den information som saknas. Mindre utgifter under månaden kan du vänta med till nästa ansökan för att göra det enklare.

Efter att du ansökt om ekonomiskt bistånd

Målet är att du ska kunna försörja dig själv

När du söker ekonomiskt bistånd första gången, får du träffa en arbetsmarknadssekreterare. Du får en återkoppling inom 48 timmar efter att vi tagit emot din ansökan, och en tid för ett inskrivningssamtal. Vid samtalet gör vi tillsammans en plan som kan innehålla utbildning, praktik eller andra former av jobb. Målet är att du ska kunna försörja dig själv.

Ta med dig legitimation, ett personligt brev, CV och en lista över jobb du har sökt, eller ett läkarintyg om du är sjuk. Om du inte deltar i de insatser vi kommer överens om, kan din ansökan avslås.

Svar på ansökan

När vi har fått din ansökan och alla handlingar vi behöver, börjar vi arbeta med ditt ärende. Har vi inte fått in alla uppgifter kan din ansökan avslås. Du får ett beslut senast åtta arbetsdagar efter att vi fått in allt vi behöver. Om du blir beviljad bistånd, betalar vi ut pengarna så snart beslutet är fattat.

Vid återansökan får du ett beslut inom fem arbetsdagar, och vi skickar det till dig via post.

Utbetalning

Eventuella utbetalningar sker via Swedbanks utbetalningssystem (SUS). Du behöver ansluta ditt bankkonto till SUS så att vi kan sätta in pengarna. Mer information om hur du gör finns på Swedbanks hemsida.

Bank med banktjänster och försäkring | Privat | Swedbank Länk till annan webbplats.

Om du lämnar in din ansökan senast den 20 i månaden, får du pengarna utbetalda den 27 eller nästa vardag om den 27 är en helgdag. Kommer din ansökan in efter den 20, får du pengarna så snart vi har hunnit behandla din ansökan.

Hembesök

Om du har barn och får ekonomiskt bistånd, kan vi göra ett hembesök. Vi gör detta för att följa barnkonventionen och för att få en bättre bild av hur barnen har det hemma. Besöket hjälper oss att förstå barnets liv, till exempel hur det går i skolan, fritidsintressen och boendesituationen. Hembesöket är frivilligt, och vi gör det oftast inom fyra veckor efter din första ansökan och sedan en gång om året om biståndet fortsätter.

Överklaga ett beslut

Ekonomiskt bistånd betalas ut varje månad. Om du får avslag på din ansökan har du alltid rätt att söka igen nästa månad. Du har också rätt att överklaga beslutet. Du får alltid ett skriftligt besked om avslaget, tillsammans med information om hur du gör för att överklaga.

Akuta behov

Om du hamnar i en akut situation, till exempel om du inte har mat för dagen, behöver medicin eller saknar någonstans att sova, kan du besöka oss på Kompetenscentrum mellan kl. 13.30 och 14.30 på vardagar.

Har du ett akut behov på kvällar eller helger, kan du kontakta Socialjouren i Göteborg på telefon 031-365 87 00.

Öppettider Kompetenscentrum - receptionen

Måndag-torsdag 9-16
Fredag 9–15

Besöksadress

Södra Torgatan 16 (samma hus som Hemköp)
434 81 Kungsbacka

Har du frågor eller vill ha en blankett hemskickad kan du ringa 0300-83 42 97 8.30–9.30 måndag-fredag. Eller e-post ekonomisktbistand@kungsbacka.se