Du har enligt lag rätt att ångra ett köp eller en beställning när du handlar på distans, till exempel via telefon, post eller internet.

Att handla på distans betyder att du beställer eller köper via telefon, post, internet eller att du handlar av ett företag utanför dess ordinarie affärslokal till exempel på en mässa eller om företaget besöker ditt hem.

Ångerrätt och ångertid

Säljaren ska informera om din ångerrätt och hur du gör för att ångra ditt köp. När du köper en vara börjar ångertiden räknas från den dag som du tog emot varan och kan undersöka den. När du köper en tjänst börjar ångertiden löpa från avtalsdatumet. Om säljaren inte har informerat på rätt sätt om ångerrätten börjar ångerrätten först när du får informationen.

När du ångrar ett köp

Om du ångrar ett köp ska du meddela säljaren, gärna via e-post för att dokumentera datumet för när du ångrade dig. Du står själv för eventuell returfrakt om du och säljaren inte har kommit överens om något annat.

Regler kring din rätt vid distansavtal finns i Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal Länk till annan webbplats.