Tips från konsumentrådgivarna

Behöver du hjälp med att återlämna eller reklamera en vara eller tjänst som du köpt? Vill du veta hur du gör om du får en felaktig faktura eller ångrar ett köp? Behöver du få tips inför husköpet eller när du ska anlita en hantverkare? Då kan du kontakta Konsumentrådgivningen.

Vi ger kostnadsfri rådgivning om dina rättigheter före och efter köp av varor eller tjänster. Vi hjälper till vid tvister och kan om det behövs medla mellan konsument och företag. Vårt mål är att stärka medvetenheten om konsumenträttigheter och sprida information om dina valmöjligheter som konsument.

Du är välkommen att kontakta oss via telefon eller mail. Du kan också lämna telefonmeddelande eller skicka e-post utanför våra telefontider. Vi svarar oftast samma dag, men senast inom två arbetsdagar.

Tips från konsumentrådgivningen

Att handla från Storbritannien efter årsskiftet 2020/2021

När du handlar på nätet från Storbritannien gäller svenska regler om ångerrätt och tre års reklamationsrätt om företaget riktar sig till svenska konsumenter, till exempel genom hemsida på svenska eller priser i svenska kronor. Tullverket Länk till annan webbplats. har mer information om vad som gäller när du handlar från Storbritannien.

Tänk också på att du inte längre kan surfa eller använda din mobil till normaltaxa i Storbritannien som tidigare enligt EU-regler.

Om säkerhet

Var uppmärksam på vem som ringer. Lämna aldrig ut uppgifter om personnummer, konto eller bankuppgifter till okända. Bra information om säkerhet finns på Tänk Säkert! Länk till annan webbplats.

Är erbjudande om en försäkring alltid en försäkring?

Konsumenternas försäkringsbyrå Länk till annan webbplats. reder ut vad som är en försäkring och ger råd som är bra att tänka på.

Få tillbaka pengar vid eller konkurs

I avsnitt nr 14 av bank och finanspodden Länk till annan webbplats. kan du lyssna på dina möjligheter när företag inte betalar tillbaka det du har rätt till eller när företaget inte går att få tag i eller har gått i konkurs. Podden görs av Konsumenternas bank och finansbyrå som ger opartisk rådgivning.

Vill du bidra till en mer hållbar textilkonsumtion?

De kläder vi köper har stor inverkan på miljö, klimat och hälsa. Du som konsument kan göra val som bidrar till en mer hållbar textilkonsumtion. Här får du tips på vad du kan göra: Textilsmart Länk till annan webbplats.

Har du fått varor du inte beställt?

I filmen Konsumentrådgivningen i Kungsbacka får du lite goda tips och råd.

Vad tycker våra besökare om konsumentrådgivningen?

Vill du veta hur besökare upplever vår service? Läs kundundersökningen från 2023 (pdf) Pdf, 759 kB..

Öppettider Konsumentrådgivningen i Kungsbacka


Telefontid: tisdag–torsdag 9–12

Besöksadress

Stadshuset, Storgatan 37
434 32 Kungsbacka

Postadress

434 81 Kungsbacka

Vill du besöka oss?

Kontakta Konsumentrådgivningen för att boka en tid.