- Startsida
- Bygga, bo och miljö
- Avfall och återvinning
- Bygg- och rivningsavfall
Bygg- och rivningsavfall
Bygg- och rivningsavfall är det avfall som uppstår vid olika typer av byggprojekt. Exempelvis när du renoverar, bygger eller river en fastighet.
Bygg- och rivningsavfall kan exempelvis vara trä, gips, isolering och tegel, det kan även vara uppgrävda jordmassor och värmepannor. Avfall som produceras vid bygg- och rivningsarbeten ska sorteras vid den plats där avfallet uppstått. Syftet med att sortera är att öka möjligheterna till återanvändning och återvinning av material. Oavsett om du är privatperson eller en yrkesmässig verksamhet så ska du sortera ditt bygg- och rivningsavfall rätt.
Så blir du av med ditt bygg- och rivningsavfall
Från och med 1 januari 2023 ansvarar kommunen för hanteringen av bygg- och rivningsavfall som uppstår när privatpersoner och föreningar själva renoverar. Vi erbjuder olika alternativ beroende på om du är privatperson, förening eller företagare.
Privatpersoner och föreningar
Om du är privatperson eller en förening som renoverat själv kan du bli av med ditt bygg- och rivningsavfall på två olika sätt:
- Du kan lämna ditt avfall på någon av våra tre återvinningscentraler.
- Du kan anlita ett företag som kommunen tecknat avtal med.
Tänk på att du bara kan ta kontakt med företag som kommunen tecknat avtal med. All kontakt mellan det företag som du valt att anlita sker mellan dig och företaget. Företaget svarar på frågor om exempelvis:
- vilka tjänster de erbjuder
- offertförfrågan
- beställning
- fakturering
Vi har bland annat tecknat avtal med följande entreprenörer:
Vad kostar det att anlita ett företag?
Vad det kostar att få ditt avfall upphämtat kan variera mellan de olika företagen, men det får inte överskrida en maxkostnad som kommunen beslutat om.
Maxkostnad för bygg- och rivningsavfall
Företagare
För företag så gäller det att avfall som produceras vid bygg- och rivarbeten ska sorteras vid den plats där avfallet uppstått. Syftet är att öka möjligheterna till återanvändning och materialåtervinning.
Enligt avfallsförordningen ska avfallet sorteras ut i minst sex fraktioner vid den plats där det har uppstått:
- Trä
- Mineraler (som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten)
- Metall
- Glas
- Plast
- Gips
Om du inte kan sortera avfallet så finns möjlighet att ansöka om dispens.
Tänk på att företag inte får lämna bygg- och rivningsavfall som klassas som farligt avfall på kommunens återvinningscentraler, exempelvis tryckimpregnerat trä och material innehållande asbest.
Hur du hanterar farligt avfall på ett företag.
Undantag och dispens
Det finns undantag från kravet på utsortering. Om du inte omfattas av de generella undantagen, men vill samla in avfallet som ett blandat avfall behöver du söka dispens hos kommunen minst sex veckor i förväg.
Kontakta Kungsbacka kundcenter på info@kungsbacka.se eller 0300-83 40 00 för att lämna in din dispensansökan.
Ansöka om dispens gällande avfallshantering Länk till annan webbplats.
Vad avgör om du får dispens?
För att du ska kunna beviljas dispens måste det finnas goda skäl för att så behöver ske vid just den plats där du utför arbetet. Du kan läsa mer om undantagen nedan.
Bygg- och rivningsavfall (naturvårdsverket.se) Länk till annan webbplats.
Avfallsförordning (2020:614) (riksdagen.se) Länk till annan webbplats.
Avgift för tillsyn
Kommunen bedriver tillsyn enligt miljöbalken. För detta tar vi ut en avgift för varje påbörjad halvtimme handläggningstid. Avgiften fattas enligt särskilt beslut.
Bli leverantör
I Kungsbacka har vi valt att införa ett system där vi tillåter kvalificerade entreprenörer att hantera privatpersoners bygg- och rivningsavfall. Det är inte tillåtet att utföra uppdrag åt en privatperson innan du har tecknat ett avtal med kommunen. Är du intresserad av att bli leverantör åt kommunen kan du läsa mer och anmäla dig på sidan om att bli samarbetspartner för bygg- och rivningsavfall.