- Startsida
- Omsorg och hjälp
- Hjälp i vardagslivet och hemmet
- Testpatrullen
Testpatrullen
Testpatrullen består av frivilliga seniorer med uppgift att testa och pröva på välfärdstekniska produkter och tjänster. De utvärderar användarvänlighet, upplevd nytta och dess vettighet. Och sätter sedan betyg på dem.
Upplägg och genomförande
Upplägget är enkelt. Testpatrullens uppgift är att testa produkter och tjänster som förvaltningen för Vård och Omsorg håller på att införa och som bland annat riktar sig till seniorer.
Först får Testpatrullen en genomgång av den teknik som ska utvärderas. Därefter får de möjlighet att ställa frågor, diskutera sinsemellan och testa produkten eller tjänsten. Slutligen får deltagarna sätta betyg utifrån användarvänlighet eller enkelhet, nytta och om de upplever att det är en vettig produkt eller tjänst.
Vem kan delta i Testpatrullen?
- Du är nyfiken, intresserad och lagom insatt i vardaglig teknisk hantering.
- Du ger oss tillåtelse via en samtyckesblankett att använda material med dig (film/foto/intervju) för att nå ut till en bredare målgrupp via kommunens webbsida och i sociala medier.
- Med anledning av GDPR och dataskyddslagen får vi inte använda oss av omsorgstagare/patienter som har en koppling till förvaltningen.
Så vad blev resultatet?
Testpatrullen har fram till idag testat och utvärderat sex olika välfärdstekniska produkter och tjänster.
Testpatrullen testar GPS-klocka
Testpatrullen testar musikväst
Testpatrullen testar robotkatt
Se tidigare test gjorda av testpatrullen:
Varför välfärdsteknik?
För att fortsätta kunna ge omsorg och stöd till en allt större och åldrande befolkning behöver vi effektivisera och förändra våra arbetssätt.
Att införa digitala och tekniska hjälpmedel är en del i det arbetet. Tekniken ersätter inte mänsklig vård och omsorg, utan kompletterar. På så sätt kan vi använda våra resurser smart och samtidigt bidra till ökad självständighet och trygghet för våra omsorgstagare och patienter.