Kvinna som beställer mat online

Du som har svårt att handla mat på grund av till exempel ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning, kan få hjälp med det.

För att få hjälp med att handla matvaror behöver du först skicka in en ansökan eller kontakta en biståndshandläggare.

Kontakta våra biståndshandläggare

Du handlar det du behöver från mataffären och det kan vara allt från frukt, grönsaker och mellanmål till ljus och batterier. Det fungerar precis som när du handlar i en mataffär fast du gör det digitalt.

Matbutiken som kommunen har avtal med heter Citybutikerna i Göteborg och är en del av Hemköp. Avtalet gäller oavsett om du har kommunal hemtjänst eller en privat utförare.

Du beställer tillsammans med hemtjänsten

Maten du vill beställa gör du via följande webbsida new.matdirekt.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Hemtjänstens personal gör beställningen åt dig eller tillsammans med dig. Beställningen görs på en läsplatta eller dator som personalen har med sig. Du kan också beställa själv eller tillsammans med en anhörig.

Det är bra om du har inköpslistan klar inför beställningen. Om du behöver hjälp att göra en inköpslista kan personalen hjälpa dig med det under veckan.

Leverans och hjälp med att plocka upp matvaror

Leverantören (Citybutikerna) levererar varorna hem till dig max en gång i veckan. Leverantören kommer ha id-bricka och arbetskläder med sitt namn så att det tydligt framgår att det är leverantören som kommer med varorna.

Leverantören kan även hjälpa till med att plocka upp matvarorna i hemmet, för dig som önskar den hjälpen. Leverantören kommer få tillgång till de digitala nycklar som hemtjänsten använder idag, för dig som inte kan öppna dörren själv.

 

Frågor och svar om mat till hemmet

Vad kostar det?

Du betalar för de varor du köper samt en plock- och leveransavgift om 149 kr. I denna avgift ingår att leverantören plockar upp varorna i hemmet, om du önskar den hjälpen.

Hur betalar jag?

Din första faktura kommer på papper. Vill du eller din anhörige ha den till en annan adress eller på mejl hör du av dig till din hemtjänstgrupp. Efter det kan du välja att betala via faktura eller autogiro. Det kostar inget extra att betala med faktura eller autogiro. Du behöver inte ha Bank-ID.

Det smidigaste sättet att betala är via autogiro eftersom du inte behöver hålla redan på när fakturan förfaller utan pengarna dras direkt från ditt konto. Om du vill betala med autogiro ska du skicka in blanketten för anmälan om autogiro. Om du inte fått blanketten kan du be att få den av hemtjänstpersonalen.

Du kan även välja att betala via en samlingsfaktura med 30 dagars betalfrist. Fakturan går att få på mejl eller som pappersfaktura med posten. Meddela din hemtjänst till vilken adress eller mejladress som du vill ha fakturan till.

Vem ringer jag om jag har frågor om min faktura?

Om du har frågor om din faktura, kontakta Hemköp Masthuggstorget.
Telefontid: 8-11 och 12-14

Telefonnummer: 031–856630 (tonval 1)

Vem ringer jag om jag har frågor om hur jag handlar digitalt?

Du kontaktar din hemtjänstgrupp om du har frågor.

Hur sker leveransen?

Du kan få leverans av matvaror max en gång i veckan, eller mer sällan. Leverantören levererar matvarorna hem till dig och du får information av hemtjänsten vilken dag leveransen sker. Om du önskar hjälp med att plocka upp varorna i hemmet så kan leverantören hjälpa till med det. Leverantören kommer få tillgång till de digitala nycklar som hemtjänsten använder idag, för dig som inte kan öppna dörren själv.

Vad gäller för mig som har specialkost?

Delar av specialkosten kommer att tillagas och levereras inom kommunens regi, och vissa delar av Citybutiken. Laktosfria måltider finns i grundsortimentet hos Citybutiken genom Yumfoods rätter. Resterande måltider med specialkost kommer att tillagas i ett av kommunens tillagningskök. Serviceteamet på Vård och omsorg kommer att leverera dessa måltider.

Jag vill handla själv men behöver hjälp att lära mig hur jag beställer mat online?

Biblioteken runt om i kommunen har regelbundet tillfällen där du kan komma för att få digitalt stöd och handledning. Bibliotekens medarbetare kan visa och handleda dig hur du gör för att handla mat på nätet så att du kan klara av det själv hemma.

Du kan ha med dig din egen dator eller surfplatta. Har du inte någon surfplatta eller dator så finns det att låna på biblioteket. Du kan också låna med dig en surfplatta hem under en begränsad tid, på samma sätt som du lånar en bok från biblioteket. Det är drop in på träffarna så du behöver inte anmäla dig i förväg.

Här hitta du öppettider och mer information om träffarna. Länk till annan webbplats.

De olika Träffpunkterna erbjuder också med jämna mellanrum digital hjälp som en aktivitet. Du kan läsa när och var Senior i Kungsbacka erbjuder digital hjälp i Träffpunkternas program.

Du hittar programmet i evenemangskalendern.

 

Så går det till att söka stöd

Du som har behov av stöd eller hjälp i din vardag kan ansöka om det.

Avgift för hemtjänst

Du betalar efter en timtaxa för den hjälp du får av hemtjänsten utifrån antalet timmar du får hjälp varje månad.

Kontakta biståndshandläggare

En biståndshandläggare är den person som har hand om ditt ärende om stöd i vardagen för vård och omsorg i kommunen. Här finns mer information om hur du kommer i kontakt med oss.