Gång- och cykelväg på Inlagsleden

Vi planerar att bredda bron vid Inlagsleden, och göra en gång- och cykelbana för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på bron.

Kort fakta

Adress: Inlagsleden
Detta planerar vi: gång- och cykelväg
Exploatör: Trafikverket

Nuläge

På Inlagsledens bro över järnvägen mellan stadsdelarna Kolla parkstad och Södercity i södra delen av Kungsbacka stad saknas det en gång- och cykelväg. I dag måste oskyddade trafikanter passera bron över Inlagsleden tillsammans med fordonstrafiken, vilket är både trångt och farligt.

Åtgärd

För att öka trafiksäkerheten och framkomligheten ska bron vid Inlagsleden breddas med en gång- och cykelbana. Den nya åtgärden med breddning av den nuvarande vägbron vid Inlagsleden kommer att öka trafiksäkerheten och tillgängligheten för oskyddade trafikanter och skapa en säkrare trafikmiljö för gång- och cykeltrafikanter.

Mer information om projektet finns på Trafikverkets hemsida, Inlagsleden, Kungsbacka, gång- och cykelbro Länk till annan webbplats..

Tillfällig lösning

I väntan på en gång- och cykelväg över järnvägen så finns sedan hösten 2018 en provisorisk lösning över bron för att förbättra säkerheten för de som ska ta sig över järnvägen via Inlagsleden, där bilvägen separerats från de oskyddade trafikanterna.

Tidplan

Något som alltid gäller vid byggen över järnväg är långa planeringstider. Vissa kritiska delar av byggnationen kräver stopp i tågtrafiken på Västkustbanan, vilket måste planeras in med lång framförhållning. Detta gör att det tar ett antal år från det att Kungsbacka kommun och Trafikverket hittat en lösning tills att en gång- och cykelväg kan vara på plats.

Preliminär tidplan för planerad byggnation av gång- och cykelväg på Inlagsleden:

  • Projektering och planering: 2025
  • Byggstart: 2026
  • Byggnation klar: 2027

Bakgrund

När Inlagsleden byggdes på 1990-talet fanns det tankar på att flytta resecentrum till området där stormarknaderna Coop och Willys nu ligger. Dåtidens planerare och politiker tänkte sig att det skulle finnas en passage för fotgängare och cyklister vid detta nya resecentrum, och att det inte skulle behövas ytterligare en passage vid den närliggande vägbron. Detta beslut berodde till viss del även på att man inte kom överens med staten om delfinansiering av Inlagsleden, vilket slutade med att Kungsbacka kommun fick betala hela projektet.

Det blev aldrig någon flytt av resecentrum, och både politiker och trafikplanerare i Kungsbacka är idag medvetna om behovet av en gång- och cykelväg över järnvägen. Frågan har varit uppe i flera omgångar och vi har undersökt många olika lösningar men hittills inte kunnat genomföras på grund av ekonomiska eller tekniska begränsningar.